Op punt gezet: Wase Grote Ring na 25 jaar strijd afgevoerd.
Burgemeester Freddy Willockx wist het wel. Hij meldde Gilbert Cant al op 21 mei 2008:
-"Ik denk dat het resultaat van de studie van Vectris, in opdracht van de Intercommunale, op initiatief van de Wase Burgemeesters, in grote lijnen het studiewerk van uw Ringcomité bevestigt.
Wij zijn tevreden over de afloop van het studiewerk: aan de ene kant komt er geen grootschalige nieuwe infrastructuur, met alle landschappelijke- landbouw- en natuurgevolgen van dien, met name de grote ring wordt niet weerhouden. Uiteindelijk komt er een concept op mensenmaat."
We zetten nu eens in punt hoe het Ring-comité strijd moest voeren:
Het actiecomité vertolkte de mening van een belangrijk gedeelte van de bevolking van het Waasland. Het genoot de steun van alle politeke partijen en werd opgericht om de geronde bezwaren van de Waaslanders in verband met de aanleg van de Grote Ring tussen E3 (nu E17) en Rijksweg 617 (Expressweg) publiekelijk bekend te maken en met alle democratische middelen te bestrijden.
In de hele geschiedenis komt de Expressweg Antwerpen-Zelzate-Knokke veel in het stuk voor, dan als A11, de N49,of de E34. ’t Is driemaan hetzelfde! De Grote Ring zelf werd de R2 genoemd als geheel rond Antwerpen en het vak tussen E17 en A11: de Wase Grote Ring. De E17 heette toen nog E3.
De Grote Ring in het Waasland was de resultante van een groots opgezet plan van de jaren zestig om rond Antwerpen een autostrade te bouwen met een noordelijke en zuidelijke oeververbinding. Onder druk van de publieke opinie schrapte Openbare Werken de Grote Ring te Kruibeke doorheen de Barbierbeekvallei uit het Gewestplan. Zo kwam er geen zuidelijke Grote Ring en dus ook geen brug of Schelde-tunnel.
Het Grote Ring-plan ontstond begin jaren '70 : 44 km nieuwe autosnelweg rond Antwerpen via de Liefkenshoektunnel, over Kallo, Haasdonk , Kruibeke , Wilrijk tot Ranst.
Het openbaar onderzoek van het gewestplan Sint-Niklaas-Lokeren in '76 veroorzaakte 12.000 handtekeningen tegen grondverspilling zoals de Grote Ring.
In juni '83 neemt een Ministercomité de principiële beslissing dat de Liefkenshoektunnel -zonder spoor - mag gebouwd worden met privé-gelden en dat de toegangswegen van Liefkenshoektunnel tot E17 (Grote Ring)mogen worden gebouwd. De vergunningen hiervoor moeten echter wel worden gegeven door de Vlaamse Minister van Ruimtelijke Ordening!
In juni '83 wordt het Actiecomité"Neen aan de Grote Ring" opgericht en starten acties, enkel gericht tegen het vak E17 - A11 : de Wase Grote Ring.
Zee willen geen Grote Ring omwille van de ecologie en de leefomgeving. De Wase Grote Ring betekende ruim 10 km nieuwe autosnelweg door open en passeert op beperkte afstand van woongebieden van Vrasene, Beveren en Haasdonk. De Wase Grote Ring R2 zorgt voor een afzondering tussen de woongebieden aan beide zijden van de autosnelweg. Het is een sociale barrière, vooral voor wandelaars en fietsers
Er ontstaat extra lawaaihinder, lichtvervuiling, uitstoot van schadelijke uitlaatgassen, landschapsvervuiling in een ruim gebied dat nu nog redelijk vrij is van dit soort hinder of vervuiling. Het aantal huizen op afstand minder dan 500 meter van de ring bedroeg ruim 500. Dit zijn minstens 500 gezinnen die last ondervinden
In september 86 ondersteunen alle Wase partijen en de meeste politici de eisen van het Actiecomité uitgeschreven in een platformtekst. In een doortastend dossier toont het actiecomité aan dat de Grote Ring budgettair niet verantwoord is.
Dat de Grote Ring niet voldoende geëvalueerd is tegenover de mogelijke alternatieve wegtracés
Dat er over de Grote Ring tussen E17 en Expressweg veel te weinig voertuigen zullen rijden om een nieuwe autostrade te verantwoorden.
De eerste spadesteek van de tunnel gebeurt in '87: De Meyer - Van Laere - Betonac bouwen de tunnel.
In maart '88 heeft een betoging plaats tegen de Grote Ring te Haasdonk. De Vlaamse Regering stelt beslissing over de Wase Grote Ring 6 maanden uit tot oktober '88. Vlaamse Regering neemt ook dan geen beslissing in het dossier.
Daarna komt er een uitgebreide Vlaamse Executieve (zonder Ward Beysen en met Johan Sauwens). Deze beslist in 1990 de alternatieven (= omvorming A11of Expressweg) uit te voeren en de Grote Ring niet te bouwen. De Liefkenshoektunnel wordt in juli '91 geopend : het tolgeld bedraagt 100 BEF (2,5 euro) voor personenwagens en 450 BEF (11,25 euro) voor vrachtwagens.
In '92 komt er een nieuwe Vlaamse Regering : Theo Kelchtermans bouwt expresweg A11 verder uit maar in een zeer traag tempo. Het MER-rapport van de A11 wordt opgesteld, wat ook voor vertraging zorgt. Maar de jaren nadien blijft het omvormen van de Expressweg tot autostrade echt prioritair.
Ondertussen werkt men verder aan het het multi-modaal verkeersplan van Antwerpen en het Ruimtelijke Structuurplan Vlaanderen wordt in ’97 goedgekeurd, zonder Grote Ring.
In december wordt het Masterplan Antwerpen goedgekeurd. De Grote Ring staat niet vooraan op de lijst, wel het rondmaken van de Antwerpse Kleine Ring.
Het is de havenlobby die steeds hardnekkig de Grote Ring blijft verdedigen.In het Waasland groeit binnenskamers verdeeldheid rond dit dossier.
In 2005 besluiten de Wase burgemeesters (onder impuls van Freddy Willockx) om een grondige verkeersstudie te laten uitvoeren over het verkeer in en rond het Waasland. Op basis van de resultaten van deze studie zal een standpunt worden ingenomen. Het Ringcomité gaat akkoord met deze werkwijze. Op basis van studies uit het verleden, denkt het comité niet ongerust te moeten zijn.(Rolf Duchamps)
Morgen Deel 2