Onderwijs waarbij leerlingen eigen talenten kunnen ontwikkelen
"De hoge en open ruimte van de nieuwe kleuterschool nodigt zowel leerkrachten, leerlingen als ouders uit om ruim en creatief te denken. We mogen eindelijk buiten de lijnen denken en lopen. Kinderen die zogezegd anders zijn, worden nu gestimuleerd in hun creativiteit", zei Kris Deckers.
Hij wees er op dat leerkrachten van zowel lager als kleuteronderwijs nu echt mogelijkheden krijgen om een krachtige leeromgeving te creëren waarin de leerlingen hun eigen talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen. Het klascontainertijdperk en het “lenen” van lokalen is in deze Kallose school hopelijk voorgoed voorbij.
Directeur Deckers: "Ik heb zelf al kunnen zien dat de leerkrachten de ruimte die ze nu ter beschikking hebben, optimaal en efficiënt gebruiken. Die ruimte heeft een leerkracht nodig om het groepswerk, het hoekenwerk, het contractwerk en de individuele begeleiding comfortabel te kunnen realiseren."
In het jaar van de kleuter krijgen de kinderen van Kallo dus wat ze verdienen: goed onderwijs in een prachtige school met veel speelruimte. De kleuters kunnen een goede start nemen. Ze krijgen de kans om zich via het spel te ontwikkelen. Hun creativiteit en hun initiatief wordt heel de dag gestimuleerd door de leerkrachten. Voor de leerkrachten van het lager is het dan ook een koud kunstje om verder te bouwen en de talenten van alle kinderen totaal te ontwikkelen. "De investeringen die de overheid en de gemeente in deze school hebben geïnjecteerd,", aldus nog Deckers, "zijn uitermate belangrijk om de kwaliteit van ons onderwijs te verzekeren. De scholengemeenschap is hen hiervoor heel dankbaar."
Ook aan de problematiek van het groot aantal leerlingen per klas besteedt de gemeente veel aandacht. Volgens Oeso-normen moet er één begeleider per 8 kleuters worden ingezet. "Ik ben mij er van bewust dat deze lat utopisch hoog ligt, maar iedereen begrijpt dan wel dat blijvende investering in onderwijs een belangrijke investering in de toekomst is. Ik durf dan ook een oproep te doen aan het schoolbestuur om ook de volgende jaren de niet aflatende inspanningen voor onderwijs in de gemeente te bestendigen. Kinderen zijn dit echt waard!"
Ook voor de leerlingen en leerkrachten van de lagere school is de nieuwbouw een verademing. De grote polyvalente ruimte, die een schakel zal vormen tussen het plaatselijke culturele leven van Kallo en de school, betekent een versterking van de harmonische vorming die de school met de leerlingen wil bereiken. Deze ontwikkeling past in het kader van 'een brede school' vormen. Nu al werkt de school samen met de plaatselijke sportclubs om de kinderen optimale kansen te bieden.
Moderne communicatietechnologie en ICT-ontwikkelingen waarbij het digitale schoolbord nieuwe impulsen kan geven aan het les geven, moeten in de toekomst blijvend worden gevolgd en uitgebreid. Coördinerend directeur Kris Deckers besloot: "Onze kinderen worden immers groot gebracht in een digitale maatschappij. Het is de plicht van het onderwijs om hen hiermee op een verantwoorde manier te leren omgaan en om de mogelijkheden die deze ICT-ontwikkelingen bieden, ten volle te benutten." (Rolf Duchamps)