Waterwegen en zeekanaal nv neemt het op voor woonboten

Image
Wonen op een boot moet zalig zijn, maar Waterwegen & Zeekanaal vindt dat het moet voldoen aan wettelijke voorschriften.
REGIO. De nv Waterwegen en Zeekanaal (W&Z) wil op haar wateren orde op zaken stellen voor hen die op een boot willen wonen.  Water is immers een zeer aantrekkelijk ruimtelijk aspect, en een activiteit op een boot dus ook. Dat kan gaan van wonen voor oud-schippers, jonge koppels over commercie restaurant, architecten tot kunst. Wonen op een boot op het water is wel idyllisch en aangenaam maar sommige boten verkeren in een erbarmelijke toestand, beantwoorden niet aan een aantal wettelijke voorschriften, liggen niet op de juiste plaats of zorgen voor overlast.

 

W&Z heeft daarom nu een plan uitgewerkt voor een duidelijke orde op basis van de geldende wetten en voorschriften wat toch een noodzakelijke vereiste is.
W&Z is duidelijk: woon- en commerciële activiteiten op het water kunnen een meerwaarde zijn voor de (stedelijke) omgeving. Voorwaarde is wel dat alles correct gebeurt, met respect voor de regels op het vlak van stedenbouw en milieu, en in overeenstemming met de omgeving, de beschikbaarheid en de draagkracht ervan.

 

Om dit doel te bereiken, moet op vele plaatsen de huidige situatie grondig uitgezuiverd worden. Daarvoor heeft W&Z een reeks instrumenten ontwikkeld, die grosso modo onder te brengen zijn onder 3 pijlers: het aanmeerplan, de communicatie en de concessie.

 

Een aanmeerplan geeft de verschillende locaties aan, waar langdurige ligplaatsen worden voorzien en waar geen langdurige aanmeerplaatsen worden toegelaten. Een dergelijk plan kan bepalingen of richtinggevende voorschriften op het vlak van stedenbouw bevatten.


W&Z neemt het initiatief om met de lokale besturen een dergelijk aanmeerplan op te stellen. Momenteel zijn Gent, Brugge, Nieuwpoort, Kortrijk en Mechelen hiermee bezig of beschikken ze over een plan.
Om te komen tot een uniforme situatie opteert W&Z voor het verlenen van concessies. Voor het afleveren hiervan plant de waterbeheerder een duurzaam, efficiënt overleg met de gemeentelijke overheden, met plaatselijke autoriteiten en met de belanghebbenden.

 

Tot nu toe werd er voor de woonboten steeds gewerkt met vergunningen. Nu schakelt W&Z over op concessies: een overeenkomst tussen W&Z en de concessiehouder, die het gebruik krijgt over een stuk grondgebied wat wateroppervlak is en eventueel oever.
De voordelen van een concessie t.o.v. een vergunning zijn aanzienlijk. Zo krijgt de concessiehouder door de langere duurtijd van de overeenkomst een verhoogde rechtszekerheid, worden de wederzijdse rechten en plichten duidelijker omschreven, zijn er flexibele aanpassingsmogelijkheden, enz.

 

In deze concessie worden ook een aantal specifieke afspraken vastgelegd: de duur van de overeenkomst, de prijs (het concessierecht), de waarborg, de verzekering, stedenbouwkundige en milieuaspecten, enz.
Voor de omvorming van de huidige vergunningen naar concessies heeft W&Z per “territorium” een stappenplan uitgetekend. Opzet is de hele operatie voor het ambtsgebied van W&Z en dat is toch twee derde van Vlaanderen, af te ronden tegen eind 2008.

 

De eerste concessies zullen dit voorjaar gesloten worden voor boten in het Zennegat te Mechelen en de Kolenkaai te Brugge. Dit voorjaar zal W&Z over dit woonbootproject een brochure uitgeven. (Rolf Duchamps)

 

Lees ook:

In de polders van Kruibeke werden reeds nieuwe dijken aangelegd.REGIO.De afdeling Zeeschelde van Waterwegen en Zeekanaal NV heeft voor 2008 heel wat geprogrammeerd. ir. Wim Dauwe, momenteel nog...

Ir Wim Dauwe en ir Leo Clinckers stelden dinsdagmiddag de afdeling Zeeschelde van Waterwegen en Zeekanaal NV anno 2008 voor. Het Waasland kreeg in de werking een belangrijke plaats.REGIO. Omdat het...