"Fietsbus is geen goede oplossing voor mobiliteitsprobleem"
BEVEREN. Doel 2020 vindt de nieuwe fietsbus geen goede oplossing om het mobiliteitsprobleem te verhelpen. De fietsbus, die eerder deze week werd voorgesteld, moet werknemers van havenbedrijven er toe aanzetten om zich met de fiets naar het werk te verplaatsen. Een van de kritieken is dat de bus te weinig capaciteit zou hebben. Daarnaast vindt Doel 2020 het niet kunnen dat de veerdienst Lillo-Doel niet wordt ingezet om fietsers over te zetten.
Volgens het actiecomite zou de veerdienst dagelijks honderden mensen kunnen vervoeren tussen beide scheldeoever. "Het veer van Doel ligt op 5 minuten wandelafstand van de kerncentrale van Doel en de terminals van het Deurganckdok. Zij zijn samen goed voor zo’n 1.500 werknemers. Alle infrastructuur is aanwezig. Bovendien werd de steiger afgelopen zomer nog volledig hersteld.", aldus Jan Creve, woordvoerder van Doel 2020. "Dat men weigert om de mogelijkheden te bekijken of te laten onderzoeken door een onafhankelijke instantie is schuldig verzuim."
Eerder haalde minister Ben Weyts de nabijheid van het Deurganckdok en de schepen op de Westerschelde aan om het veer af te schaffen. "Omdat een kruising van de rivier voor al te veel risico’s zou zorgen. Wie al eens het veer heeft genomen aan het veel drukker bevaren IJ in Amsterdam of over de Elbe in Hamburg kan moeilijk geloven dat het handvol schepen dat per uur de Schelde op- of afvaart een belemmering zou vormen voor een veerdienst.", klinkt het. Doel 2020 zal bij minister Weyts blijven pleiten voor de heractivering van de veerdienst Lillo-Doel. (mb)