Reuzencontainerschip roept vragen op bij Doel 2020
DOEL. Afgelopen weekend deed het reuzencontainerschip Madrid Maersk de Antwerpse haven aan . Het Havenbedrijf was heel enthousiast over de komst van het schip. Doel 2020 deelt dat enthousiasme niet: veel te gevaarlijk en het zorgt voor verkeersproblemen.
"Havenschepen Van Peel (CD&V) en burgemeester De Wever (N-VA) dreunden het gekende riedeltje af over werkgelegenheid en andere baten die de Antwerpse haven met zich meebrengt. Maar de vraag is of er veel reden tot feesten is bij de komst van steeds grotere containerschepen naar Antwerpen.", zegt Jan Creve, woordvoerder van Doel 2020. "Dat wordt om te beginnen een steeds gevaarlijker klus met het alsmaar toenemende scheepsverkeer op de Westerschelde. Een schip van 400 m lang op de Schelde is een mooi spektakel op zondag maar zo'n schip zorgt door de grote golfslag voor versnelde erosie van oevers, slikken en schorren."
De Madrid Maersk kan meer dan 20.000 containers laden en dat kan volgens Creve voor verkeersproblemen zorgen. "20.000 Containers, dat is een afstand van meer dan 120 kilometer aan containers. Dat zorgt bij aankomst voor ongekende pieken in de afwikkeling van containers. Wie rond Antwerpen rijdt in de spits ziet dagelijks het probleem. Gigantische colonnes vrachtwagens op de ring, de E17, E34, E313, die staan aan te schuiven. De Liefkenshoektunnel die volledig verzadigd is. En de verbindingswegen naar het Deurganckdok veranderen in een lange file. Als gevolg daarvan klagen bewoners van Melsele, Beveren, Nieuwkerken en Vrasene steeds meer over sluipverkeer van zwaar vrachtvervoer.", klinkt het.
Ook hekelt Doel 2020 dat de steeds grotere containerschepen niet voor extra werkgelegenheid zorgen. "Van de duizenden extra arbeidsplaatsen die ooit in het vooruitzicht werden gesteld met de bouw van het Deurganckdok kwam nooit iets in huis. Voor de Antwerpse Haven toch wel een moment van zelfreflexie.", besluit Creve. (mb)