Haven vreet Beverse polder op

BEVEREN/ANTWERPEN. De veroveringsdrang van de Antwerpse Haven lijkt geen grenzen te kennen. De Beverse deelgemeente Doel werd reeds 'geconfisceerd' en vrijdag 27 april werd bekend dat de gehuchten Ouden Doel en Rapenburg er ook aan moeten geloven. De voorlopige vaststelling van het GRUP Afbakening Zeehavengebied Antwerpen voorziet weinig goeds voor leefomgeving in de Beverse polder.

Het GRUP Afbakening Zeehavengebied Antwerpen voorziet op de linker scheldeoever 1.000 hectare ontwikkelingszone met ruimte voor een tweede getijdendok, de verlenging van het Verrebroekdok en een extra zeesluis. De plannen gaan ten koste van de gehuchten Ouden Doel en Rapenburg. De gehuchten moeten niet weg voor de havenuitbreiding op zich maar wel voor de compensatie voor de natuur, een zogenaamd overstromingsgebied. Werken om de gehuchten leefbaar te houden zijn te duur voor de Vlaamse overheid. Daarom moet Ouden Doel en Rapenburg binnen 7 jaar ontruimd zijn.

Het Havenbedrijf Antwerpen noemt het GRUP waardevol en cruciaal in de ontwikkeling van de haven. "Het gaat zowel over het creëren van ruim 1.000 hectare bijkomend havengebied in de Ontwikkelingszone Saeftinghe als de realisatie van verschillende private investeringsprojecten van o.a. Total, Vopak, AET, Grimaldi en KatoenNatie. Deze, maar ook andere projecten kunnen vanaf 2013 worden heropgestart na de definitieve vaststelling van het ruimtelijk plan.", klinkt het. "Met deze stap zorgt de Vlaamse Regering ervoor dat ze de haven van Antwerpen de kans biedt om verder te groeien en haar belang als motor van de Vlaamse economie, en in het bijzonder de Antwerps-Wase regio, te blijven invullen. De mainport van Vlaanderen is goed voor 150.000 jobs."

In Beveren wordt het GRUP minder positief onthaald. Burgemeester en Vlaams parlementslid Marc Van de Vijver reageert enorm ontgoocheld op de beslissing van de Vlaamse regering om de gehuchten Ouden Doel en Rapenburg op te geven. "Ik ben enorm ontgoocheld in het feit dat de Vlaamse regering geen rekening houdt met haar eigen plannen en standpunten. In de oorspronkelijke plannen werd er aan Ouden Doel en Rapenburg niet geraakt. Onder druk van de haven van Antwerpen wordt dit nu over boord gegooid tegen het advies in van de gemeente Beveren en van Natuur en Bos. Tijdens de plenaire vergadering werd nog duidelijk gemaakt dat Ouden Doel en Rapenburg zonder problemen geïntegreerd konden worden in de uitbreiding van de Antwerpse haven.", laat Van de Vijver weten. "De arrogantie van de haven van Antwerpen kent geen grenzen en overtreft de realiteitszin. Vlaams minister van Ruimtelijke  Ordening Philippe Muyters beweert wel dat hiermee het maatschappelijk belang primeert boven het individueel belang maar met deze beslissing zou in onze gemeente wel eens een einde kunnen komen aan het gemeenschappelijk draagvlak voor de haven. We zijn uiteraard niet blind voor het economische belang van de havenuitbreiding maar beide gehuchten moeten verdwijnen voor natuurcompensatie en dat is absoluut niet nodig."

Burgemeester Marc Van de Vijver wil nu samen met het schepencollege, de gemeenteraad en de mensen van het actiecomité RODS (Rapenburg - Ouden Doel - Saefthinge) bekijken welke stappen mogelijk zijn om deze beslissing aan te vechten.

Ook Bevers gemeenteraadslid Bruno Stevenheydens is diep ontgoocheld over het GRUP en vind dat er dringend weerwerk moet komen vanuit het Waasland. "De voorbije maanden bleef de vaststelling uit omdat er door het gemeentebestuur Beveren en N-VA werd aangedrongen om de 2 gehuchten Ouden Doel en Rapenburg uit het GRUP (en dus ook uit het onteigeningsplan te houden). Verschillende is via studiewerk aangetoond dat beide gehuchten technisch kunnen behouden worden en dat dit maatschappelijk ook gewenst is. Het is perfect mogelijk om in de onmiddellijk omgeving van de gehuchten het huidige natuurgebied Doelpolder Noord niet om te vormen tot Gereduceerd Getijden Gebied (GGG) in verbinding met de Schelde. Als men het GGG verder van de gehuchten houdt, is de leefbaarheid gegarandeerd en is er ook geen sprake van noodzakelijke zware investeringen. Uit gesprekken met natuurspecialisten blijkt dit mogelijk te zijn, alleen dienen plannen dan bijgestuurd te worden. De druk die het Havenbedrijf op het dossier heeft gezet heeft zijn voorlopige tol geëist. Het is een schande dat de gehuchten onnodig worden opgeheven."

Stevenheydens hekelt ook het onteigeningsplan voor Doel-centrum dat opgenomen is in het GRUP. "Er is nog geen enkel uitbreidingsproject goedgekeurd die een onteigening zou rechtvaardigen.", zegt Stevenheydens. "Feit is dat deze locatie mogelijkheden heeft als havendorp, wat ook een meerwaarde voor de haven betekent."  Dat de werkgelegenhedid en de mogelijk op nieuwe jobs wordt aangewend, maakt weinig indruk op het gemeenteraadslid: "Uit recente cijfers inzake tewerkstelling en containerbehandeling blijkt dat het Deurganckdok nauwelijks 15% van de verwachtingen invult. De verkeersafwikkeling is een dagelijks probleem dat onbeheersbaar dreigt te worden met een volledig afgewerkt Deurganckdok, met een Saeftinghedok stevenen we op een mobiliteitsinfarct af."

Toch heeft GRUP nog een piepklein lichtpuntje: het gaat om een voorlopige vaststelling, er volgt nog een openbaar onderzoek. (mb)

 

Lees ook:

Op verschillende plaatsen in de Antwerpse haven is gratis WiFi beschikbaar.HAVEN. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen stelt vanaf maandag 15 december zijn nieuwe draadloze netwerk WiFi...

HAVEN. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen wil zich in de toekomst sterker profileren in het achterland. Het wil daartoe partnerships aangaan met een aantal havengebruikers. Eind oktober werden...

HAVEN. Een delegatie van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA) heeft van 7 tot 14 november een bezoek gebracht aan de Chinese stad Shenzhen. In het begin van de missie stond de deelname aan...

HAVEN. Merilinja Oy, een Finse scheepsoperator, is een nieuwe containerdienst gestart tussen Kokkola, een haven in het westen van Finland, en Antwerpen. Het eerste containerschip op deze dienst, de...

De Paardenschor in Doel die langzaam maar zeker een echte schor wordt nadat het gebied in 2004 er opnieuw werd afgegraven.WAASLAND. Een fietstocht door de regio kan leiden naar stukjes natuur die...

De Vlaamse Havendag van 5 juli werd voorgesteld door vlnr Schepen Peter Deckers van Beveren, Havenschepen van Antwerpen Marc Van Peel en Roger Roels van Alfaport Antwerpen.KALLO/ANTWERPEN. In het...