Reklamestunt lokt honderden frietliefhebbers
DOEL. Honderden friethebbers kwamen zaterdag 23 april naar Doel afgezakt om gratis friet te eten een gratis flesfrituurolie en om feest te vieren, samen met de inwoners van Doel. Het Scheldedorp won begin dit jaar de wedstrijd 'Elk dorp verdient een frietje' van frituuroliefabrikant Vandemoortele. Zij zorgden voor de frietjes, terwijl website Clint.be voor gratis drank zorgde. De internetbelhamels lanceerden in Doel hun actie 'Clint vecht voor jou'.
Rond de jaarwisseling lanceerde frituuroliefabrikant Vandemoortele de wedstrijd 'Elk dorp verdient een frietje'. "De Vlaming eet graag frietjes.", steekt commercieel verantwoordelijke Dirk Callaert van walm. "Met die actie wilden we nagaan hoeveel dorpen geen frituur hadden en hoe we de inwoners van die dorpen toch konden laten genieten van lekkere frietjes." Ruim 1.626 dorpen schreven zich en doel won met ruim 3.515 stemmen. "Wij zorgen voor de frituur en de frietjes", vervolgt Callaert. "Maar de inwoners van de dorpen zorgen voor de rest. Het is verbazend wat de weinige inwoners hier hebben kunnen realiseren."
De inwoners van Doel waren uiteraard tevreden dat ze een frituur voor een dag kregen én met de opkomst. "Het is verbazingwekkend hoeveel mensen op Doel hebben gestemd want we hebben niet heel veel actie gevoerd. Een paar mails, een paar berichten op Facebook en verder wat mondreklame.", zegt Marina Apers, inwoonster van Doel. Voor de inwoners betekent dergelijke evenementen heel veel. "We krijgen telkens weer wat hoop dat het dorp toch mag blijven bestaan", vertrouwt Apers ons nog toe. Ook bezoekers van het dorp lieten verstaan dat ze hopen dat Doel mag blijven. Eén bezoeker was vanuit Eeklo naar Doel gefietst. "Ik kom niet voor de frietjes hoor, wel voor het dorp en de fietstocht."
Een dorpsfeest is het zeker geworden in Doel. Om 14 uur startte het programma met voorstellingen van Vlinders en co, straatanimatie, Theater aan de Stroom en concerten aan de stand van website Clint.be. Een opmerkelijke verschijning was een barbecue, door creatieve Nederlanders gemaakt van ijzerafval. Een andere aanwezige waar bezoekers niet naast konden kijken, waren de mannen én vrouwen van Clint.be. De redactie van de website koos Doel om er haar actie 'Clint vecht voor jou' te lanceren. Een symbolische keuze, zo bleek. Omdat er voor Doel ook serieus wordt gevochten. Met 'Clint vecht voor jou' wil de website kleine ergernissen aanpakken en naar een oplossing zoeken. Elke actie wordt gefilmd en online geplaatst.
De mobiele deed rond 17 uur een feestelijke intrede, begeleid door drumband De Koninklijke Fanfare Kempenbloei uit Achel. Van 18 tot 21 uur deelde Vandemoortele gratis pakjes friet uit.
Waaskrant was in Doel met een fotograaf en cameraman. Bekijk hier de reportage. (mb)