Rode Kruis krijgt ruime uitbreiding
BEVEREN. Reeds in 2007 werd een eerste stap gezet naar een uitbreiding van het Rode Kruisgebouw aan de Gravendreef. Toen had de gemeenteraad reeds beslist om het huidige gebouw uit te breiden met een nieuwe traphal en een lift voor ondermeer mindervaliden. Op het gelijkvloers breidt het gebouw uit met een garageruimte voor de gemeentelijke handicars, met een kleedruimte en met een sanitair blok. Op de verdieping komt er een vergaderruimte/lesruimte. Deze uitbreiding zal ook zorgen voor een vlotter verloop van de bloedinzamelingen die 16 maal per jaar in het Rode Kruisgebouw plaatsvinden.
Zo bekeken wordt het Rode Kruisgebouw heel wat groter. Het zal in oppervlakte bijna verdubbelen. "Nu moeten er voertuigen op straat blijven staan omdat er binnen niet genoeg plaats is. Belangrijk is ook dat er een volwaardige lift komt, want de huidige traplift is vaak defect waardoor rolstoelgebruikers niet binnen kunnen", zegt voorzitter Luc Vigoureux.
Onder het goedkeurend oog van Christ’l Joris en Luc Van Hauwenhuyse, respectievelijk gemeenschaps- en provincievoorzitter van het Rode Kruis Vlaanderen, werd het symbolisch startschot gegeven van de uitbreiding van de Beverse vestiging. Burgemeester Marc Van de Vijver, voor de gelegenheid uitgerust met een gepersonaliseerde veiligheidshelm, mocht de wandbekleding uitbreken langs de kant van de brandweerkazerne. Het is immers langs die zijde dat er een extra vleugel van 14m lang wordt opgetrokken.
Op de gelijkvloerse verdieping wordt een garage gebouwd voor twee voertuigen met elk een eigen inrijpoort. "De huidige garage telt vier staanplaatsen maar dat is al een tijdje ontoereikend", legt voorzitter Luc Vigoureux uit. "We hebben namelijk twee ziekenwagens, een interventievoertuig, twee handicars en een aanhangwagen. Daar is zopas nog een nieuw voertuig bijgekomen. Het Snelle Interventie Voertuig (S.I.T.) van het Rode Kruis Oost-Vlaanderen zal namelijk in onze afdeling zijn standplaats krijgen. Het zijn allemaal dure voertuigen en die kunnen we natuurlijk moeilijk op straat parkeren. In de nieuwbouw zullen de twee handicars hun vaste plaats krijgen."
Er komen ook twee extra kleedkamers. Nu moeten vrijwilligers zich omkleden in een bergruimte. Op de bovenverdieping is een multifunctioneel leslokaal voorzien waar ook de bloedinzamelingen zullen plaatsvinden. Het gaat om een grote ruimte van 80 m² meter met een aparte toegangssas waar bloeddonoren zich kunnen aanmelden. Het lokaal is echter ook nodig voor de vele cursussen die het Rode Kruis organiseert. Voor sommige lessen moet het Rode Kruis af en toe uitwijken naar het nabijgelegen politiecommissariaat of de brandweerkazerne. De afdeling telt dan ook al 120 vrijwilligers.
Het is ook eigentijds dat het gebouw een volwaardige personenlift zal krijgen, zodat ook rolstoelgebruikers zonder problemen de bovenverdieping kunnen bereiken. De bestaande traplift is vaak defect. Schepen Dirk Van Esbroeck vindt dat belangrijk: "Aangezien het Rode Kruis een voorbeeldfunctie heeft wat toegankelijkheid betreft, kan het natuurlijk niet zijn dat rolstoelgebruikers het gebouw niet kunnen betreden. Centraal tussen de nieuwe en oude vleugel komt ten slotte nog een groot raam ter hoogte van de traphal waarin het logo van het Rode Kruis verwerkt wordt.
Het huidige Rode Kruisgebouw kreeg de gemeente van Electrabel. Die bouwde het complex rond een hoogspanningsgebouw. De uitbreiding neemt de gemeente zelf voor haar rekening en kost een half miljoen euro. Er zal een klein deel van de centrumparking ingenomen moeten worden, maar dat blijft beperkt tot vijf parkeerplaatsen.
wagenpark
Een van de nieuwe voertuigen is het Snelle Interventie Voertuig (S.I.T.) van Rode Kruis Oost-Vlaanderen, dat in de afdeling Beveren gestationeerd staat. Dit voertuig wordt voornamelijk bemand door vrijwilligers van de Rode Kruisafdeling Beveren. Deze interventie-wagens maken de medische hulpverlening op de plaats van een ramp mogelijk en bevatten een team van hulpverleners en draagberries, zuurstof, hulp- en rampenkoffers, een opblaasbare tent en een stroomgenerator.
Begin juli 2010 nam Rode Kruis Beveren haar nieuwe ziekenwagen in gebruik. Deze ziekenwagen, eerder in gebruik bij het Duitse Rode Kruis, vervangt de oudste ziekenwagen van de afdeling (bouwjaar 1994 - 213.000 kilometer). De aanschaf en inrichting werd door de afdeling o.a. gefinancierd met de opbrengst van de zelfkleververkoop van 2010 en van de vorige jaren. Deze wagen wordt voornamelijk ’s avonds,’s nachts en tijdens het weekend ingeschakeld in het ziekenvervoer van Rode Kruis Vlaanderen, oproepbaar via het nummer 105. De ziekenwagen wordt bemand door Rode Kruisvrijwilligers met de gepaste opleiding.
Verder heeft Rode Kruis Beveren nog een ziekenwagen waarmee de preventieve diensten zoals wielerwedstrijden en andere sportwedstrijden worden uitgevoerd. Deze wagen wordt ook ingezet tijdens massabijeenkomsten. Hierbij wordt vaak ook een aanhangwagen ingezet.
De gemeente Beveren gaat in het nieuwe gedeelte haar twee handicars stationeren. Sinds 1995 beschikt de gemeente Beveren over een gemeentelijke vervoerdienst voor minder-mobiele personen, de Handicar - Beveren.
Deze vervoerdienst maakt het voor minder-mobiele personen mogelijk om zich makkelijker te verplaatsen. Hierdoor kunnen zij opnieuw deelnemen aan het socio-cultureel leven, uitstapjes maken, familieleden bezoeken... zonder afhankelijk te moeten zijn van anderen.
De Handicar Beveren kan ook een oplossing zijn voor patiënten die op consultatie moeten bij een arts, maar zich niet met het openbaar vervoer kunnen verplaatsen. Momenteel worden er dagelijks 2 aangepaste voertuigen ingezet om de ritaanvragen uit te voeren. Zowel tijdens de week, als in het weekend. De handicars worden bestuurd door vrijwillige chauffeurs. Iedere vrijwilliger rijdt gemiddeld 1 à 2 dagen per maand. Door het grote succes is de Handicar op zoek naar extra vrijwillige chauffeurs. Zowel personen die overdag een job hebben, als (brug)gepensioneerden kunnen zich kandidaat stellen. (Rolf Duchamps)