Ingreep aan de Kraak en gemengd verkeer in Hoog-en Daalstraat
KRUIBEKE/BAZEL. Er zal in de Hoogstraat en de Daalstraat heel wat veranderen wanneer deze straten worden heraangelegd. En ’t zal geld kosten ook. Dat mag wel volgens burgemeester Denert omdat het tenslotte voor de veiligheid van de bewoners is. Bij de heraanleg hoort ook een ingreep die zich situeert aan de Kraak, het kruispunt en omgeving die naar Steendorp wijst en meteen ook naar de E17 via de Heirstraat (N485). Een belangrijke wijziging wordt wel het rechttrekken van de Heirstraat richting Steendorp om zo het onoverzichtelijk kruispunt Kraakstraat- Heirstraat- Hoogstraat te vermijden. Dat betekent dat, eens men een eind voorbij de Dry Boeren is, een weg zal aangelegd worden waar nu akkers en velden zijn en tussen de huizen door, naar de Heirputstraat toe. Het is een werk van het Vlaamse Gewest.
Door deze ingreep wordt verwacht dat er minder sluipverkeer door de Hoogstraat naar Bazel-centrum zal rijden. Belangrijk is ook dat vanaf de E17 tot in Steendorp de N485 ook langs beide zijden een fietspad zal krijgen. Het zal van de rijbaan worden afgesloten door een groene buffer. Ook de Hospitaalstraat in Steendorp zal mee genieten van voet- en fietspaden al had burgemeester Denert wel liever dat zijn collega van Temse daar ook een straat met gemengd verkeer had moeten aanleggen.
Momenteel zit dit project nog in een studiefase.
woonstraat
De Hoogstraat was vroeger origineel een landbouwweg maar thans is bijna alles er vol gebouwd zodat Denert opteert om er een woonstraat van te maken. Een heel ander concept dus en waar tot op heden deze straat een soort verlenging was van de weg van aan de Boterpot, zal dat na heraanleg wel helemaal anders zijn. Ook de Daalstraat zit in het project. Er gaat nu vooral aandacht naar voetgangers en fietsers en omdat het een ‘woonstraat’ wordt, ziet burgemeester Denert het als 'een weg van iedereen'. Het moet effect hebben voor de zwakke weggebruiker.
Er waren een paar vergaderingen met de bewoners die zich volgens Denert uiteindelijk konden vinden in de voorliggende plannen. Het accent zal in Daal- en Hoogstraat liggen op ‘bewoning’. Daarom de keuze voor gemengd verkeer: geen voet- en fietspaden en autoverkeer samen met alle weggebruikers. Het was daarover dat er met de bewoners tot enige commotie kwam. Maar Denert stelde: "Het wordt een weg waar de fietser het recht heeft om op te fietsen en een voetganger om op te gaan. Wanneer er normaal een voetpad-fietspad- rijweg-fietspad-voetpad is, dan geeft men iedereen zijn eigen plaats. Van dat principe wordt er in woonstraten afgestapt, de weg is van iedereen met speciaal respect voor de zwakkeren in het verkeer."
Er zullen wel asverschuivingen en versmallingen komen om aldus het autoverkeer toch wat af te remmen. "Woonstraten moeten duidelijk maken dat je niet op een rijbaan rijdt maar door een dorp", aldus Antoine Denert, "De verlichting zal ook meewerken om de straat visueel te versmallen want we zetten de verlichtingspalen op de borduur en zo krijgt men ook nog een laaneffect. De openbare verlichting heeft dus een dubbel gebruik: als verlichting maar als straatmeubilair." De vraag zal hier ook weer zijn of er geen gevaar zal bestaan dat wagens tegen die palen rijden en of men daar dan geen beugels moet rond plaatsen. Dat zal best kunnen maar voor Denert moet het allemaal ’mooi’ blijven. Estetisch.
Naar gemengd verkeer gaan is niet uit financiële overwegingen. Dat zou volgens de burgemeester fout zijn. Integendeel, bij de inrichting van Daal- en Hoogstraat zal het meer kosten omdat de verlichting langs beide zijden zal staan. Op de veiligheid wil hij niet besparen. "Want", zegt hij "op een mensenleven staat geen prijs." Voor de Daal- en Hoogstraat is niet op de kosten gekeken wat nodig is voor een consequent beleid naar verkeer toe , om het mobiliteitsplan uit te voeren.
werken aan elektriciteit en waterleiding
Reeds in het voorjaar van 2011 zullen wegen- en rioleringswerken in de Hoogstraat en in de Daalstraat te Bazel worden uitgevoerd. Daar wordt van geprofiteerd om het laagspanningsnet en het openbare verlichtingsnet er ondergronds te brengen. Hiervoor werd door Eandis een ontwerp aan de gemeente overgemaakt.
Openbare verlichting installeren komt op 163.507 euro met daarin het leveren, plaatsen en aansluiten van 159 rechte palen, 143 armaturen met dimbare lamp (70W), 16 andere armaturen. De Recupelbijdrage bedraagt 91,98 euro, de aansluiting zelf 22.578 euro en het slopen van het 1750 meter bovengronds net kost 25.040 euro.
Ondergronds brengen van 4.039m OV-kabel komt op 81.640 euro en het plaatsen van 2.335m LS-kabel op 113.501 euro. Overkoppelen en/of vernieuwen van 136 LS-aansluitingen komt op 59.434 euro. Zo komt het eindtotaal op 510.149 euro.
In beide straten zullen ook tegelijkertijd met de wegen- en rioleringswerken tevens aanpassingswerken aan het waterleidingnet te laten uitvoeren. De Vlaamse Maatschappij voor Waterleiding heeft met betrekking tot de aanpassingswerken aan de waterleiding in de Hoogstraat i.g.v. rioleringswerken + aanpassingswerken in de Daalstraat, het ontwerpplan en de kostprijsberekeningen aan de gemeente overgemaakt.
Deze werken aan de waterleiding zullen door de VMW worden uitgevoerd in twee fasen; waarbij de kosten van fase 1 (voor de Hoogstraat), zijnde 276.161euro, vrij van BTW, volledig ten laste van de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening zijn en de kosten van fase 2 ( in de Daalstraat), zijnde 213.749euro, vrij van BTW, ten laste van de gemeente Kruibeke. In de jongste gemeenteraad werden al de werken reeds goedgekeurd.(Rolf Duchamps)