De eigen kijk van Antoine Denert op veilig verkeer
KRUIBEKE. We zijn het ondertussen gewoon geworden dat burgemeester Antoine Denert regelmatig een idee in het verkeer gooit waar men de wenkbrauwen aanvankelijk bij fronst maar nadien dan toch de ogen wijdopen trekt. Onlangs was dat zo nog met de fietsersplaatsen in de Rupelmonde- en Temsestraat. Nooit eerder gezien hoe witgeschilderde fietsers om het wegdek suggestie gaven. De verlichtingspalen die vlak naast de rijbaan staan, de varkensruggen in de Kattestraat, de verkeerssluizen in de Langestraat en de Bazelstraat.
"Wie in Kruibeke komt, moet respect hebben voor de zwakke weggebruiker. Het gezegde 'zwakke weggebruiker' gaat verdwijnen en het worden allemaal 'zachte weggebruikers' nu", aldus Antoine Denert.
Het zal wel een raar uitzicht geven in de Daal- en de Hoogstraat die worden heraangelegd, een straat zonder voetpaden. Alhoewel, tegen de huizen zal natuurlijk wel een strook zijn in de zin van een voetpad, een verharding om de gevel te beschermen. Nochtans zal voor de voetganger en de fietser een veilige doorgang worden gegarandeerd en ook ruimte om iemand met de fiets te laten uitwijken. Het is ook zo dat in de Hoogstraat niet overal plaats is om fiets -en voetpaden aan te leggen. Op sommige plaatsen is er ruimte zat en op andere zit je onmiddellijk tegen de gevel.
Een fietspad aanleggen zou mee brengen dat men gevaarlijke plaatsen creëert door van het ene regime naar het andere te gaan, wel fietspad en dan weer geen fietspad. Ook over de zebrapaden heeft de burgemeester een mening en noemt ze gevaarlijk plekken. Ze zeggen ‘ge zijt veilig hier’ . Maar dat is het niet en hij vindt dat men dat best niet zegt tegen iemand in het verkeer dat het op zebrapaden veilig is. Het is en blijft goed uitkijken.
Het lijdt geen twijfel dat burgemeester Denert eigenlijk campagne wil voeren om van zwakke naar zachte weggebruiker te evolueren. Vanaf men in een woonstraat komt moet men zachte weggebruiker zijn. Hij wil dat men zich in de Hoogstraat als autogebruiker gedraagt als een fietser. Zijn filosofie daarbij: "Een fietser die moet trappen, zit in de regen of in de felle zon. Ik zit in mijn auto in comfort en kan gerust achter een fietser blijven. Als ik voldoende plaats heb dan kan ik wel voorbijsteken. Geen probleem. Maar niet als ik hem maar enigszins zou kunnen hinderen want dan blijf ik er achter."
Hij past toe het in de praktijk en zegt dat hij met plezier in een straat met gemengd verkeer met zijn wagen achter twee naast elkaar rijdende fietsers wil blijven. Veel automobilisten zullen dat zeker niet doen. Maar Denert wil in ieder geval het voorbeeld geven wanneer hij in woonstraten rijdt. Hij wil een mentaliteitsverandering teweeg brengen. Op welke weg ook, blijft de hoogste prioriteit toch steeds de veiligheid.
Ook de snelheidsbeperkingen werken mee. In de Hoogstraat was het voorheen nog 70 km/u, nu 50. Het is ook iets dat leeft en in de Heirstraat ging het eveneens naar 50 km/u. Burgemeester Denert is toch voorstander van logisch te zijn bij de snelheidsbeperkingen. ‘Op een weg als een vliegveld, moet je geen 50 km/u opleggen", vindt hij.
We zijn er ook wel van overtuigd dat bij burgemeester Denert niet alles dat hij uit zijn veilig-verkeersmand schudt, goud is. Wat men aan de sluizen in de Langestraat en in de Bazelstraat, kan meemaken als fietser, is verre van plezant en … veilig. Hier verliest de fietser het meestal toch op de auto. Maar zolang er geen zware ongevallen gebeuren, zal het wel goed gaan daar aan die verkeerssluizen. Misschien kunnen de foto’s toch stof zijn om een discussie uit te lokken. Doe maar. (Rolf Duchamps)