De elektronische identiteitskaart doet intrede

SINT-GILLIS-WAAS. Het jaareinde 2004 zal de geschiedenis ingaan als het tijdstip dat Sint-Gillis één van de eerste Wase gemeenten was waar de burger een elektronische identiteitskaart kon bekomen. De federale overheid wil dat de ganse Belgische bevolking op 31 december 2009 in het bezit is van een elektronische identiteitskaart, kortweg eID.

De eerste eID werd door de ambtenaar van de burgerlijke stand, schepen Remi Audenaert, overhandigd aan burgemeester Willy De Rudder. De kaart ziet er uit als een bankkaart en bevat een elektronische chip. Naast de informatie die met het blote oog zichtbaar is, bevat ze ook informatie die enkel elektronisch leesbaar is. Zo is het adres niet meer zichtbaar met het blote oog, zodat het niet meer nodig is een nieuwe kaart aan te vragen bij verhuis naar een andere gemeente.

Bij de activatie van een nieuwe kaart krijgt iedereen een afprint van de elektronische info mee. Het uitreiken van de nieuwe identiteitskaarten gebeurt volgens een schema waarbij de oproepingskaarten allereerst worden uitgedrukt voor kinderen die bij de opstart 12 jaar worden. Verder volgen ook degenen die ten gevolge van verlies of diefstal hun kaart moeten laten vervangen, inwoners wiens kaart komt te vervallen, mensen die vanuit een andere gemeente naar Sint-Gillis verhuizen en nog geen eID bezitten. Verder worden er wekelijks willekeurige lijsten getrokken van andere te vervangen kaarten. Iedereen zal per post automatisch een uitnodiging ontvangen om zich aan te melden op het gemeentehuis.

Maar goed om weten is ook dat al wie zijn eID sneller wil ontvangen, ze spontaan aanvragen op het gemeentehuis. Er is wel een heus verschil met de huidige identiteitskaart.De gegevens die zich op de elektronische identiteitskaart bevinden, zijn vooral sterk beveiligd. Bij de activering dient men gebruik te maken van een PUK- en PIN-code, vergelijkbaar met een bankcode. De houder beschikt over een elektronische handtekening. Deze maakt het mogelijk bepaalde digitale verrichtingen te doen, die even rechtsgeldig zijn als wanneer men persoonlijk zou tekenen. Zo kan men er bijvoorbeeld een aanvraag mee doen van documenten via het E-loket, versturen aangetekende zendingen, plaatsen van bestellingen, ondertekenen contracten, enz.

De eID is vijf jaar geldig en de kostprijs is 12 euro. Ook personen van 75+ zullen om de vijf jaar een nieuwe kaart nodig hebben. Bij verhuis naar een andere gemeente zal het niet meer nodig zijn de kaart te vervangen. In de toekomst zal het ook nog mogelijk zijn verschillende toepassingen te integreren in de kaart, zoals bv.: rijbewijs, SIS-kaart, betaalkaart, toegang tot bibliotheek of containerpark. In Sint-Gillis kunnen de inwoners voor meer informatie contact opnemen met de dienst bevolking, tel: 03/727.17.15, e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. (F)

 

 

Lees ook:

Reeds 17% van de Vlaamse kinderen heeft een eKidsID. Dat is meer dan verwacht.REGIO. Minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom heeft voor de Paasvakantie zelf aan twee klasjes uit het...