Trafiekverbetering op waterwegennet van Waterwegen & Zeekanaal
REGIO. Waterwegen en Zeekanaal NV, kortweg W&Z, beheert de bevaarbare waterwegen. Van de zowat 41.000 kilometer bevaarbare waterwegen in Europa ligt er immers een duizendtal in Vlaanderen. W&Z beschikt daarmee we over één van de meest uitgebreide en dichte waterwegennetten van de wereld. Een belangrijke economische, recreatieve en landschappelijke troef die W&Z optimaal wil uitspelen. Op vlak van goederentransport kan Waterwegen en Zeekanaal NV goede cijfers op haar waterwegen met betrekking tot de eerste helft van dit jaar. In vergelijking met diezelfde periode in 2009 steeg de trafiek aan de voornaamste sluizen met ruim 7 procent. De beheerder van de waterwegen in het westen en centrum van Vlaanderen blijft ondertussen haar infrastructuur volop onderhouden en moderniseren.
In januari 2010 maakte W&Z bekend dat haar trafiekcijfers m.b.t. de vervoerde tonnage in 2009 voor het eerst in jaren daalden en dit met 12,9 %. Onvermijdelijk had de economische crisis vorig jaar een impact op de binnenvaart en de watergebonden activiteiten.
W&Z kondigde toen ook aan dat het herstel uit de impasse wel was ingezet maar dat dit jaar moest blijken of dat ook in de cijfers zou worden vertaald.
De recente trafiekgegevens zijn alleszins bemoedigend. De trafieken aan de belangrijkste sluizen stegen m.b.t. de eerste helft van dit jaar met 7,13 procent en in juni zelfs met 18,8 procent ten opzichte van diezelfde periode vorig jaar. De vervoerde tonnage op de waterwegen steeg van 14,7 naar 15,6 miljoen ton. De containertrafiek kende m.b.t. de eerste helft van dit jaar een stijging met 7,8 procent.
Die cijfers weerspiegelen wel de groei van de economie en zullen W&Z aanmoedigen verder te investeren in het moderniseren van de waterweginfrastructuur om mee van Vlaanderen een logistieke draaischijf te maken. Binnenschepen beschikken in Europa over meer dan 25.000 km waterwegen die alle belangrijke industriegebieden met elkaar verbinden. Vlaanderen neemt daarvan meer dan 1000 km voor haar rekening. Sinds de opening van het Rijn-Main-Donau-kanaal kan men met de binnenvaart van de Noordzee tot de Zwarte Zee varen!
W&Z: "Waterwegen vergen weinig onderhoud en zijn dus goedkoop. En worden zeer intensief gebruikt: per kilometer infrastructuur wordt via de waterwegen 3,5 miljoen ton vervoerd, tegenover 2,5 miljoen over het spoor en 1,5 miljoen over de weg. Een schip van 1200 ton kan in één keer evenveel lading aan als 40 treinwagons of 50 vrachtwagens. En dat scheelt in energieverbruik. Bovendien zijn schepen op zich al zeer zuinige energieverbruikers, veroorzaken zij minder luchtverontreiniging en zijn zij quasi geluidloos. Wat niet kan gezegd worden van onze autowegen en spoorlijnen."
De lof van de binnenscheepvaart is wel terecht want het is klaar dat binnenschepen geen files kennen of druk verkeer of wachttijden aan de grens. W&Z becijferde dat ze bijzonder snel zijn als men narekent hoeveel vracht ze vervoeren. In minder dan 24 uur kan een binnenschip 5.000 ton van Antwerpen naar Luik vervoeren. Geen enkel ander transportmiddel kan deze snelheid ook maar benaderen. (Rolf Duchamps)