Gevolgen van aanleg parallelwegen E34 goed besproken
In het kader van de publieke consultatieronde in verband met parallelwegen langs de E34 (Expresweg)werd een gemeentelijke commissie gewijd aan de bedoelingen met een Plan MER (Milieu Effect Rapport) en het Ruimtelijk Uitvoeringsplan daaromtrent. De door de Vlaamse overheid (departement Mobiliteit en Openbare Werken) uitgetekende nieuwe parallelwegenstructuur langs de E34 loopt wel grotendeels op Bevers grondgebied maar ook Zwijndrecht is daar bij betrokken.
Vanaf de kruising met de N451 (Kieldrecht-Vrasene) tot in Zwijndrecht. Bedoeling is om zowel aan de noord- als aan de zuidkant van de E34 telkens 2 bijkomende rijvakken en een pechstrook aan te leggen met ronde punten bij de op- en afritten in Vrasene en Melsele.
De bedoeling van het MER is ook onderbouw geven aan de noodzaak van het voorgenomen plan en daar is de bevolking ook bij betrokken. Tevens zullen milderende maatregelen en randvoorwaarden worden bepaald die in het RUP moeten zitten.
In verband met de verantwoording van het Plan MER wordt verwezen naar het grootste deel van het verkeer dat er oost-west langs komt en waarvoor de Schelde en de dokken barrières zijn. De capaciteit van het hoofdwegennet is volzet en tenslotte moet over een RUP ook nagedacht worden omdat de uitbouw van Waaslandhaven zich voortzet met het gevolg dat de verkeersdruk verhoogt.
Het project rond parallelwegen E34 zal dus ook aandacht moeten hebben voor de uitbreiding van de Waaslandhaven, voor het scheiden van verkeersstromen waarvan er tot het havenverkeer behoren én tot het kernverkeer van de dorpen. Het zal er ook op aan komen de lokale wegen minimaal te belasten. En waar ook aandacht moet heen gaan is naar een geluidsbuffering. Bovendien willen de initiatiefnemers ook aandacht schenken aan een goede inpassing in het landschap. Langs de kant van Melsele bv. zijn er nog akkers, weilanden en tuinbouw.
Bij de mogelijke alternatieven, die nog in studie zijn, wordt o.a. gekeken naar een primaire weg volledig aan de noordzijde (kant haven) en voorzien van pechhavens i.p.v. een doorlopende pechstrook.
effecten
Het is altijd goed praten over ingrepen in de verkeersstructuur maar het is ook goed om er de effecten bij te nemen. Het mag niet vergeten worden te kijken naar de mogelijke belasting van de lokale wegen en de kernen van de omliggende gemeenten. De invloed van de windrichting bij geluidsverstoring. Vraag dat maar in Zwijndrecht waar de E17 en de E34 van zich laten horen bij een bepaalde windrichting. Ook de visuele verstoring, niet enkele in de richting van de haven, maar ook in de context van de Wase polders.
Het is dus onaanvaardbaar dat er landschappelijk negatieve invloeden zullen zijn en het is nog meer onaanvaardbaar dat lucht- en geluidshinder pas onderzocht worden als de verkeersoplossing er is.
Op vlak van milderende maatregelen is groene gemeente Zwijndrecht reeds vragende partij om groenaanplantingen aan te leggen die een filtrerende werking hebben op de luchtvervuiling. Ze vraagt ook de aanleg van bufferstroken en schermen langs de E34 (Rolf Duchamps)