Voorstellen veiliger maken doortocht N450 op korte termijn
Maar verder gekeken dan Melsele is er eerst nog de de heraanleg van de Krijgsbaan en de doortocht in Haasdonk, want men kan inderdaad niet alle invalswegen op Beveren gelijktijdig openbreken. Kortom, het zal nog heel wat jaren kan duren vooraleer de heraanleg van de N450 een feit is. Ondertussen blijft het er levensgevaarlijk fietsen.
De fietsersbond en het ACW hebben in mei 2009 nog een actie gevoerd en toen vroeg burgemeester Van de Vijver naar voorstellen om de situatie op korte termijn op de weg Melsele – Kallo veiliger te maken. Uiteraard dat de Fietserbond van Beveren daar op in ging en nu een alternatief tracée uitgewerkte. Dit voorstel staat op hun website. Zij zijn vragende partij om hun plannen en voorstellen met de bevoegde diensten te bespreken. Het voorstel van de fietsersbond, voorziet benedendijkse fietspaden en de realisatie van een aantal missing links tussen de bestaande fietspaden en -verbindingen. Dit voorstel heeft het voordeel dat deze verbindingen los liggen van de rijweg, en dus onafhankelijk van de herinrichtingsplannen voor de N450 kunnen worden gerealiseerd. Tegelijkertijd beschikt men dan reeds over een veilige én vlotte fietsverbinding van/naar Kallo wanneer met de herinrichting van de Melseledijk wordt aangevangen.
In eerste instantie is er de snelheidsverlaging van 70 km/u naar 50 km/u en met bijhorende controles. "Op een rijweg waar men tot 70 km/u mag rijden, is een aanliggend gelijkgronds fietspad niet verantwoord. In haar eigen Vademecum Fietsvoorzieningen van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 2001, stelt het Gewest dat een aanliggend fietspad op een baan waar 70 km/u wordt gereden ten allen tijde moet vermeden worden. Als het fietspad door omstandigheden toch niet anders dan naast de rijbaan kan, geeft het VF aan de snelheid te verlagen naar 50 km/u. Het tijdsverschil om de afstand tot de dorpskom af te leggen bij een snelheidsverlaging naar 50 km/u bedraagt nog geen 50 seconden. Het verschil tussen de impact op een zwakke weggebruiker van een voertuig dat 70 km/u of 50 km/u rijdt, is enorm", aldus het raadslid van Groen!.
Als derde deel van de oplossing staat het aanbrengen van een kleur op het fietspad en het hermarkeren van de witte onderbroken lijn die het fietspad moet aangeven.Het fietspad is, vooral voorbij de lichten van de Koolputstraat, bijna niet meer te onderscheiden van de rijweg. Door het vele verkeer dat over het fietspad rijdt, is de witte wegmarkering die het fietspad moet afscheiden van de rijweg niet meer te zien. Het aanbrengen van een kleur op het fietspad en het hermarkeren van de witte onderbroken lijn, kan automobilisten ertoe aanzetten niet op het fietspad te rijden.
Ten vierde wordt gevraagd katogen te plaatsen om de zichtbaarheid van het fietspad ook in het donker te verhogen. Er wordt ook voorgesteld om een fietsverbinding te voorzien tussen de Vlierstraat 22 en de N450 ter hoogte van de Fazantenlaan, achter het domein van Koeltechniek De Ryck.
Om de snelheidsbeperking en de wegmarkering aan te passen op een gewestweg kan de gemeente zelf een gemeentelijke aanvulling op de politie over het wegverkeer opstellen. (Rolf Duchamps)