Voka Antwerpen-Waasland in Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

WAASLAND. Donderdagavond was de Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland ook aanwezig op een slotevent van een lerend netwerk 'Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen(MVO)' dat in april werd opgestart. Ze deed dit in samenwerking met de andere Kamers van Koophandel en de Belgische Federatie van Kamers van Koophandel. Op het slotevenement van dit kortlopend project was de topspreker Albin Kälin aanwezig. Hij is de directeur van het bedrijf van Michael Braungart, de bedenker van het concept 'afval is voedsel'.

 

Kälin had het over 'Cradle to Cradle: from concept to implementation'. Verder konden de participanten hun opgedane kennis testen in het spel 'MVO zonder Grenzen'. Tot slot kregen alle deelnemers uit handen van minister Marie Arena, bevoegd voor Maatschappelijke Intergratie een award voor hun inzet en deelname.

 

Uit de Antwerps-Wase regio kwamen 12 ondernemers op regelmatige basis samen om te brainstormen over mogelijke verbeteracties rond Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in de eigen onderneming. Met een blik op de toekomst losten ze zo verwachtingen van medewerkers, de buurt, klanten, toeleveranciers, het milieu, de overheid,... beter in.

 

Voor Voka Antwerpen - Waasland was de Antwerpse Kaas Centrale (AKC), een van de deelnemers die ook op het slotevent getuigde. AKC of Antwerpse Kaas Centrale, gevestigd in Ranst, is een productiebedrijf van kaas en kaasspecialiteiten. Zij beschikken over een eigen rijpingskamer waar zo’n 1.000 ton jaarlijks rijpt tot hij zijn gepaste smaak en leeftijd bereikt. AKC levert haar producten nationaal aan de supermarktcentrales en diverse groothandels.
Kwaliteit is een zeer belangrijk item in het bedrijf!  Doordat zij leveren  aan verschillende warenhuisketens, opteerden ze naast het wettelijk verplicht HACCP-systeem voor een nog strenger systeem: BRC, een in oorsprong Engels kwaliteitssysteem, dat bekend is voor zijn striktheid. Niet enkel de voedselveiligheid staat voorop in die controle, maar ook het permanente streven naar kwaliteitsverbetering van goederen en diensten.


De Antwerpse Kaas Centrale meent dat voluit investeren in kwaliteit gelijk staat aan investeren in de toekomst. Bewijs hiervan is dat er zich spontaan nieuwe klanten aanbieden die op zoek zijn naar keiharde garanties inzake voedselveiligheid. AKC is reeds jaren Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen -minded en volgt met veel belangstelling de voorbeelden ontwikkeld door Delhaize, Colruyt en Ecover, bedrijven die systematisch thema’s zoals ecologie, diversiteit en ethische onderwerpen integreren in hun dagelijkse besluitvorming.

Dit was ook de reden waarom AKC zich engageerde voor een deelname aan MVO-Quadrant. Omdat het bedrijf op zoek was naar nieuwe managementtools en nieuwe input om te functioneren in een sterk veranderende economische omgeving waar meer en meer de nadruk wordt gelegd op 'ethisch ondernemen'. De deelname aan het Quadrant-netwerk leverde nieuwe invalshoeken op.

 

Gie Wegge, gedelegeerd bestuurder van AKC, getuigt: "Tijdens de sessies diende elke deelnemer een zelfscreening uit te voeren. Wat AKC betreft analyseerden wij hoe we intern georganiseerd zijn en wat onze impact is op de omgeving  met mens en milieu. Hieruit bleek duidelijk dat AKC behoefte heeft aan een nieuwe bedrijfscultuur, met meer respect voor mens en omgeving. We onderzochten verder hoe wij het verschil konden maken wanneer ‘duurzaamheid’ een vast item wordt in de besluitvorming. Uit de MVO-opleiding leerden wij dat de impact van een kmo veel groter is dan de meeste mensen denken. Enerzijds kunnen wij een belangrijke rol spelen door uitgesproken aandacht te besteden aan items als duurzaamheid, diversiteit enz. Anderzijds mag de impact dat een bedrijf kan hebben op de denkwijze van haar medewerkers niet onderschat worden. Wanneer je je werknemer kan overtuigen van duurzaamheid op de werkvloer, overtuig je hen ook om bij hen thuis verder na te denken over dit thema."

 

AKC raadt aan MVO-geïnteresseerden zeker aan dit soort projecten te volgen. De stap zetten is echt niet zo moeilijk. Na een goede analyse van de domeinen waarin men als bedrijf wil evolueren, is de kans op slagen zeer groot. Van daaruit kan dan een groter draagvlak in de onderneming ontwikkeld worden.


Antwerpse Kaas Centrale is te bezoeken op akcbelgium.be. (Rolf Duchamps)