Op punt gezet: VTB-VAB bouwt identiteit verder uit met nieuw logo

Image
Dit is dan het nieuwe logo van VAB dat het vorige uit 1986 vervangt.
ZWIJNDRECHT. Het was alsof er een rouwstemming werd gecreëerd bij VTB-VAB aan de Pastoor Coplaan want aan de voorgevel hing een immens grote zwarte plastiek en ook de hoge reclamepyloon kreeg bovenaan op de plaats van het logo een stuk wegmoffelend zwart aangemeten. Het was bijlange geen rouw maar wel de geboorte van een nieuw VTB-VAB dat een sterker identiteit wil zijn en er meteen een nieuw logo aan koppelt. De naam VTB-VAB overkoepelt twee organisaties die zich richten naar een gemeenschappelijke ledengroep: VTB-VAB vzw als vereniging actief in cultuur en cultuurtoerisme en VTB-VAB nv als professionele mobiliteitsclub met een gediversifieerd aanbod van bijstandsproducten.

 

Beide organisaties ervaren nochtans eenzelfde behoefte om hun eigen identiteit sterker uit te bouwen en die in overeenstemming te brengen met hun specifieke missie. VTB-VAB vzw wil zich duidelijker positioneren binnen het ruime socio-culturele aanbod. VTB-VAB nv timmert als mobiliteitsclub reeds langer aan een nieuwe koers ondermeer via diversificatie. De gemeenschappelijke naam en logo dragen daarom niet langer de eigenheid en de ambities van beide organisaties.

 

VTB-VAB kende de afgelopen jaren een sterke dynamiek die zich vertaalde in een stijgend ledenaantal. Het logo, dat dateert van 1986, geeft die drive niet langer weer. Een reden te meer om naam en logo up te daten. Momenteel telt VTB-VAB meer dan 380.000 leden. De leden blijven uiteraard ook in de toekomst het ledenblad UIT-Magazine ontvangen en genieten van de ledenvoordelen die beide organisaties aanbieden.
De groei van VTB-VAB over de laatste 40 jaar
Image

VTB-VAB nv (mobiliteitsclub) levert naast haar service aan meer dan 380.000 particuliere leden ook nog pechverhelping aan meer dan 1 miljoen voertuigen van de klanten van leasing- en verhuurmaatschappijen en autoconstructeurs en aan bedrijfsvloten. VTB-VAB vzw (cultuur) organiseert samen met zijn meer dan 1000 vrijwilligers in 180 afdelingen in Vlaanderen en Brussel jaarlijks 4000 activiteiten voor leden en niet-leden.

 

Image
Maarten Matienko is al vele jaren de woordvoerder van VAB.
We willen in Waaskrant in eerste instantie aandacht schenken aan VAB als mobiliteitsclub, als ‘hulp in nood’ voor wie met de wagen niet meer vooruit kan. We zetten de punten:

• Voor VAB zijn een eigen naam en een nieuw logo een logische stap. De afgelopen jaren evolueerde VAB van automobilistenvereniging naar een mobiliteitsclub én startte ze haar diversificatieproject. Een nieuw logo is een sluitstuk, het is de visualisering van een evolutie die al enkele jaren op gang is. Maar tegelijk geeft het nieuwe logo aan dat er geen breuk is met het verleden. De verbondenheid met de core business auto is daarom duidelijk aanwezig.

 

• VAB is een mobiliteitsclub met constructieve input. VAB is in zijn denken over mobiliteit en belangenverdediger van de automobilist geëvolueerd naar een belangenverdediger van de automobilist. Bij de beïnvloeding van het mobiliteitsbeleid in België wordt hierbij eerder de zachte weg gebruikt (focussen op goede punten, kritiek op de zwakke punten door alternatieven uit te zoeken) in plaats van de oude manier van enkel kritiek leveren zonder opbouwend te zijn. Met eigen studies en standpunten krijgt VAB meer en meer gehoor bij de overheden en kan op die manier beleidsturend werken.

 

• Via het VAB-lidmaatschap legt VAB de focus op particuliere leden en klanten, als antwoord op de behoeften van de consument. Het lidmaatschap speelt in op de volgende behoeften:
functionele behoefte: VAB biedt als hulpverlener zekerheid en veiligheid bij onverwachte pech of onheil, thuis, op de weg en op reis;
secundaire behoefte: VAB biedt betrouwbare en kwaliteitsvolle informatie, producten en diensten in een one-stop-shopping punt rond auto, mobiliteit en levenscomfort;
sociale behoefte: VAB biedt een sterke binding met de club (een ik-hoor-erbij-gevoel) met praktische ledenvoordelen.

 

• VAB brengt diversiteit in haar aanbod. Strategisch gezien, blijft VAB focus houden op particuliere leden en klanten en wil deze in de toekomst zelfs versterken. Op basis van de drie kernwaarden, gedefinieerd in de missie, wil VAB zekerheid, bescherming en levenscomfort bieden. Vanuit de historiek wordt dit geboden aan de automobilist, uitgebreid naar de reiziger, ook zonder auto, om verder te gaan naar compleet nieuwe vormen van hulpverlening zoals woningbijstand, los van auto en mobiliteit.

 

• Het nieuwe logo staat voor openheid en verruiming. Het heeft twee opvallende kenmerken die de perceptie van het logo duidelijk beïnvloeden:
1. de cirkel is opengebroken, maar het ronde, draaiende effect blijft behouden
2. de gele kleur en de fijne strepen zijn constanten in het oude en het nieuwe logo
Een greep uit de gevoelens die beide ingrepen oproepen:
Beeld van een dynamisch, innovatief bedrijf met bredere spanwijdte dan pechverhelping.
VAB toont hiermee zijn openheid, en dit biedt perspectief.
De basis is nog steeds pechverhelping en reisbijstand … maar verder zie ik ook veel polyvalentie.
VAB geeft een gevoel van vertrouwen, een organisatie ‘van bij ons’.

 

Image
Ook de wagens van de VAB-Rijschool kregen het nieuwe logo mee.
• Eerder lanceerde VAB een nieuwe stijl van rijschool.  Eerst in Zwijndrecht en recentelijk uitgebreid tot de provincies Oost- en West-Vlaanderen, Antwerpen en Vlaams-Brabant.

 

• VAB-Rijschool is nog steeds de enige rijschool die jongeren een volledig online traject aanbiedt voor het behalen van het theoretisch en praktisch rijbewijs. VAB-rijschool promoot de gecombineerde rijopleiding waarbij zowel de professionele instructeur als de ouders een rol spelen. Speciaal hiervoor biedt VAB-Rijschool  begeleiderscursussen aan voor de ouders die hun kinderen bij het rijopleidingstraject willen ondersteunen.

 

• De VAB-Rijschool in Zwijndrecht heeft een jaar lang gediend als laboratorium om de verwachtingen van jongeren m.b.t. rijopleiding in kaart te brengen. Jongeren stellen duidelijke eisen: flexibiliteit, comfort en laagdrempeligheid. Vandaag komt VAB tegemoet aan hun behoeften door de ontwikkeling van een nieuw totaal concept voor de rijschool: de on-line rijschool.

 

• De VAB online rijschool biedt flexibiliteit Jongeren wensen online te boeken, dit kan dan 24 op 24. 60% van de jongeren wil de rijschool boeken en betalen zonder zich te verplaatsen. Jongeren willen de mogelijkheid een gepersonaliseerd pakket samen te stellen. Bijv. slechts 2 uur i.p.v. een volledige cursus te volgen als ze een specifiek probleem willen aanpakken.Er is ook de mogelijkheid van een combinatiemodule “vrije begeleiding en rijschool” waarmee de kosten gedrukt worden.

 

• De VAB online rijschool biedt comfort en laagdrempeligheid met super simpel en vanuit de luie zetel een rijles boeken. Men kan de opleiding op heen eigen ritme bepalen. Er is een goed bereikbare rijinstructeur. Ze vinden het vervelend om steeds naar de rijschool te gaan. Ze verkiezen een eenvoudig bereikbare opstapplaats, liefst vlakbij het openbaar vervoer.

 

• Op de internetsite is een centraal punt waar alle informatie over rijopleiding te vinden is. 75% van de jongeren tussen de 15 en de 18 jaar gebruiken internet, zij hebben duidelijk nood aan een online platform waar alle info verzameld is.

 

• In 1998 werd een van de eerste diversificatieprojecten opgestart: de verkoop van betrouwbare, kwaliteitsvolle tweedehandswagens. Bijkomende aanleiding voor die opstart was een ophefmakend dossier van VAB over onbetrouwbare kilometerstanden en malafide tweedehandshandelaars. VAB toonde aan dat de verkoop van tweedehandswagens ook op een eerlijke manier kan.

 

• Sterke punten voor tweedehandswagens:
             Autodiagnose op meer dan 200 punten
             Gecontroleerde kilometerstand
             IJzersterke waarborg, transparant contract
             Eigen onderhouds- en hersteldienst (nieuw!)
             VAB-mobiliteitsgarantie 

 

• VAB wendt haar expertise ook aan voor producten en diensten ten behoeve van de business markt.

 

Concrete voorbeelden daarvan zijn:
VAB-Training en Consult: hier wordt de expertise van de jarenlange ervaring met opleiding van eigen wegenwachters gebruikt voor enerzijds gespecialiseerde technische cursussen aan verzekeringsexperten, leasing maatschappijen en verschillende automerken en anderzijds voor gepersonaliseerde opleidingsmodules op maat van de klant. Als blijk van kwaliteit mocht VAB-Training en Consult recent het Q*For kwaliteitslabel ontvangen.

 

Image
De VAB-wegenwachter bij het nieuw logo.
VAB-Fleetservice: het hele logistieke systeem bij de afhandeling van de einde termijn leasingvoertuigen wordt uit handen genomen van de vlootbeheerder en volledig ingevuld door VAB-Fleetservice. De diensten gaan van transport van de wagens, over bestatiging tot de waardebepaling ervan.

 

VAB-Truckservice: omdat belangrijke klanten zoals De Post en Belgacom ook vrachtwagens in hun wagenpark hebben opent zich een nieuwe markt en bouwt VAB een sleepdienst uit gespecialiseerd in zware vrachtwagens.


• Nog iets anders is de woningbijstand. VAB richt zijn naar particuliere en business klanten met telkens aangepaste producten.VAB heeft in maart de VAB-Woningbijstand gelanceerd.  Eerst in regio Antwerpen en Waasland, en tegen eind 2008 volgt een uitbreiding naar heel Vlaanderen.

 

• Kwalitatief onderzoek (Synovate) wees uit dat problemen aan de woning vaak vastgesteld worden op onverwachte en vaak zeer ongelegen momenten. De nood aan bijstand blijkt ook het hoogst ’s avonds en in het weekend omdat dan professionele oplossingen niet onmiddellijk beschikbaar zijn. Depannagediensten of vakmannen zijn dan moeilijk te bereiken en je eigen sociaal netwerk (vrienden, buren of familie) kan niet altijd een oplossing bieden voor het probleem.

 

• Sommige problemen kunnen enkel door professionele vaklui worden opgelost.  Mensen vinden steeds moeilijker een oplossing voor een dringend probleem binnen een redelijke termijn. VAB wil met haar nieuwe service inspelen op deze behoefte.

 

• Door de jarenlange ervaring in pechverhelping en dienstverlening voor dringende gevallen heeft VAB de nodige expertise opgebouwd op het gebied van snel en accuraat oplossingen bieden bij pechsituaties in de woning. Een VAB-technieker komt ter plaatse als blijkt dat ten gevolge van een acuut probleem het leefcomfort van de woning aanzienlijk gedaald is, de veiligheid van de woning in het gedrang komt of men het risico loopt op (bijkomende) schade. VAB-Woningbijstand zorgt voor een voorlopige of definitieve herstelling van dak, sanitair, verwarming, elektriciteit en deuren en ramen.
( verzameld door Rolf Duchamps)

 

Lees ook:

De milieuvignetten in Duitsland. (Foto VAB) ZWIJNDRECHT. Wie naar Duitsland reist moet weten dat met ingang van 1 maart 2007 er steden en regio’s zijn die ter bevordering van de luchtkwaliteit...

af-ritssignalisatieZWIJNDRECHT. Vanuit VAB wil de mobiliteitsclub niet alleen veilig vrachtverkeer op de weg brengen maar de aandacht gaat daarbij ook naar automobilisten die zelf een gevaarlijk...

ZWIJNDRECHT/REGIO. De Mobiliteitsclub VAB dringt aan op meer controles op het vrachtverkeer.  Voor VAB moeten deze acties op het terrein zeer goed zichtbaar zijn. Dit visuele aspect moet op...

Dit vrachtverkeer van de E17 moet worden in goede en veilige banen geleid.ZWIJNDRECHT. De Mobiliteitsclub VAB heeft werk gemaakt van een duidelijk actieplan om het vrachtverkeer veiliger te maken....

REGIO. Het vrachtverkeer zorgt op de autosnelwegen rond Antwerpen, en dus ook in de Wase regio, voor problemen bij de verkeersveiligheid. VAB vraagt dringend een actieplan voor de Antwerpse regio en...

Het VAB-gebouw in de Pastoor Coplaan te ZwijndrechtZWIJNDRECHT. VAB heeft de uitdaging aangegaan om gezinnen met eco-wagens doeltreffend zuinig te leren rijden. Er werd een test gedaan met gezinnen...