Tips4Trips: Koninklijk zeilen over de Middellandse golven naar Elba, Portoferraio, Calvi en Rome
Afspraak om 16 uur in Porta Civitavecchia. Over een uurtje begint mijn maritiem avontuur van vier dagen. In mijn hand omknel ik stevig mijn voucher ‘Roma-Roma’ alsof het de dure schat van Aladin is. Wanneer we de haven van Civitavecchia binnenrijden, trekt één schip al meteen de aandacht: de vijfmaster Royal Clipper, het iconische vlaggenschip van Star Clippers. Deze tempel te water zal me in een trage wals de Italiaanse en Franse kustlijnen laten bewonderen. Neptunus in mijn hoofd wordt nu reeds wakker... tekst en foto's: Mario De Wilde
Schipper, mag ik overvaren? Elba, Portoferraio en Calvi: de namen klinken reeds als zonnetjes. De hele bemanning (106) verwelkomt bij het inchecken de ruim 200 passagiers. Verwacht dus geen files aan het ontbijt, duizenden opvarenden die inschrijven voor excursies, lawaaierige motoren of stress aan de buffetten. Cruisen op mensenmaat, is ons beloofd. Deze statige joekel heeft een zeiloppervlak van 5.202,6 m² en is een lofzang voor duurzaam varen op zee. Dit is cruisen in slow motion, met af en toe een heerlijke verfrissing in een van de drie zwembaden op het bovendek. Door de glanzende koperen accessoires en het glimmende mahoniehout waan ik me Piet Piraat in een ver zeemansverleden. Het is 22 uur en ‘Conquest of Paradise’ van Vangelis zwelgt episch over het schip. De trossen worden losgemaakt en we zien Porta Civitavecchia achter ons kleiner worden. ‘Hoezee’, de oude zeevaarders achterna...
Napoleon
Na een eerste nacht varen en een emergency drill op het dek, dobberen we de haven van Portoferraio op Elba binnen. Het eiland is niet eens 50 km2 groot maar biedt veel historisch moois. De wandeling die we vanuit de toeristische haven maken en die ons binnen de muren van het historische centrum leidt, is paradijselijk. De residentie van Napoleons Villa dei Mulini ligt tussen de twee forten en verwijst naar de oude windmolens. Het is nu een nationaal museum geworden en ik krijg een flashback naar de geschiedenisles in mijn vierde leerjaar. De keizer arriveerde in mei 1814 op Elba, gevolgd door zijn moeder en zijn zus Paolina. Een jaar later zou hij al terugkeren naar Frankrijk om opnieuw oorlogje te voeren. De gids die het allemaal vertelt, met wenkbrauwen als processierupsen, biedt achteraf 50 euro voor mijn ‘Napoleon Games’-petje.
Exquis
Weer aan boord worden we verwacht voor het vijfgangendiner. In het elegant restaurant mogen we zelf onze plaats uitkiezen. Wat volgt zijn de meest exquise wereldse gerechten. Alles wordt met veel Oosterse buigingen en vriendelijk attent geserveerd. We leren intussen van de kapitein dat de Royal Clipper onder Maltese vlag vaart, het grootste zeilschip ter wereld en een replica van de legendarische vijfmaster de Preussen is. ‘s Avonds speelt een muzikant internationale evergreens of is er een thema-avond. Ja, het is warm. Bloedheet zeg maar. Gelukkig draait de airco in onze kajuit stevig overuren en gaat die een strijd aan met de gemiddelde groenteafdeling van een Colruyt. We beschikken over een mooi bed, een apart toilet en douche en onze Filipijnse cabin steward Azriel drapeerde twee chocolaatjes op ons hoofdkussen. Iedereen op de Filipijnen draagt de naam Azriel. Elke Filipijn werkt op een cruiseschip.
Windstil voor anker
We worden na een zalige nacht wakker door licht gestommel. Het zonlicht priemt door onze twee patrijsvensters. Na een stevig ontbijt (leve de vers gebakken omelet met tomaat en kruiden) vaart onze vijfmaster statig de haven van Calvi binnen. Calvi is niet groot. Ik schreef bijna Calvi Klein, maar ontdek nu al de goedkope binnenkopper. De zon duwt op Corsica intussen de weinige wolken weg voor een heldere, hete ochtend. Geen zuchtje wind als we vlak bij de ommuurde citadel voor anker gaan. De regio toont ons de intriges van de traditionele Corsicaanse cultuur. Dwalen door de geplaveide straten en winkels in en rond de Citadel is een heerlijke manier om een middag of rustige avond door te brengen. We zijn op Corsica en dan betaal je makkelijk het dubbele voor een pizza of ijsje tegenover gisteren op Elba. ‘s Avonds vertrekken we oostwaarts naar de andere kant van Corsica. In de verte werp ik nog een laatste keer een blik op het oude kerkje en mijmer mijn favorietje ‘À Té Corsica’ van I Muvrini. Ik zeg je: deze vierdaagse kan nu al niet meer stuk.
Het brandt op het strand
Bastia is de tweede stad van het Franse eiland Corsica. We zullen straks naar een strand zo’n kilometer buiten Bastia gevaren worden, meldt de brochure. Ik smeer me stevig in met olijfolie en als ik in het motorbootje stap, ruik ik naar merguezworstjes en Creoolse garnalen. Het zeewater is kristalhelder en warm, maar de belangrijkste attractie van het strand is dat het nooit druk is. Zo meldde althans de mevrouw aan de receptie. De plaats waar we aanmeren is niet de gelukkigste keuze van het hele programma. Geen palmbomen of hippe strandbars of -zetels maar een wat desolate zandstrook waar we onze handdoek spreiden. Goed, het water van de zee is paradijselijk en vormt een welgekomen verfrissing voor de 36 graden die de thermometer intussen aangeeft. Terug aan boord van de Royal Clipper wordt alles in gereedheid gebracht voor Captain’s Diner. De avond wordt afgesloten met een bedanking, veel applaus en het afscheid van de hele crew. Rond 23 uur begeef ik me nog eens naar het bovendek. Het is volle maan, nog zo’n 30 graden, de afscheidscocktail was verrukkelijk en het uitzicht betoverend. Dapper omhels ik mijn lot.
Richting Rome
Wanneer we met prachtig zeiljacht terug richting Rome varen, noteer ik alvast de troeven van zo’n cruise met Star Clippers.. Het leven aan boord is heerlijk ontspannend en heeft veel weg van dat op een privéjacht. Met lange aanlegtijden en een scala aan excursies overdag, biedt deze cruise een unieke kans om de bestemmingen in alle rust te verkennen. Dat je een Star Clippers-reisje niet voor een habbekrats op de kop kan tikken, lijkt ons gezien het ultra vijfsterrengehalte nogal wiedes. Maar eens je geboekt hebt, wacht je echt één groot dobber & genieten-feest.
Weetjes
Star Clippers is een intieme rederij met drie luxe zeilschepen die je de hele wereld laten ontdekken. De combinatie van traditie en ontspanning maakt dit de ideale rederij om van je vakantie te genieten en de zee te beleven zoals nooit tevoren. De inrichting van het schip is klassiek maritiem met veel hout, koperen details en ronde patrijspoorten in de buitenhutten. Het vlaggenschip, de Royal Clipper, biedt plaats aan 227 passagiers en de twee andere schepen, Star Flyer en Star Clipper, aan 170. Door de kleinschaligheid van deze elegante zeilschepen kun je met Star Clippers aanmeren in unieke baaien om daar te snorkelen, relaxen of watersporten. Een bijkomend voordeel is dat de sfeer aan boord erg gemoedelijk en persoonlijk is.
Alle info op starclippers.com of bij uw reisagent
Uitslag Tips4Trips Westhoek
De winnaars van de Westhoek-Tips4trips zijn: Leo Beyers uit Kapellen (wint een verblijf in En Passant in Diksmuide), Ludwig Vandenbussche uit Leke, Lucas Van Hunsel uit Berchem, Siebe Vanhonsebrouck uit Zerkegem, Familie Goussaert-Desender uit Oeselgem, Familie Rozé uit Geluwe (winnen een voucher twv € 10 te besteden bij Toerisme Diksmuide), Lindsey Vandekerkhove uit Sint Eloois Winkel, Dominique Baumann uit Hemiksem, Yves Croux uit Hamme, Rudy Verbeke uit Wanzele, Lutgarde Veracx uit Roeselare, Stefaan Ryckebosch uit Wervik, Goedele Lefevre uit Bredene, Damienne Louwage uit Blankenberge, Carine Deketelaere uit Varsenare en Lise Meir uit Oudenaarde (winnen een voucher van € 24 uit te kiezen bij Buitenbeentje in Diksmuide), Lutgarde Nieuwborg uit Hoeilaart (wint een voucher van € 50 bij Restaurant Père et Mère in Diksmuide), Rune Rasquin uit Scherpenheuvel (wint een voucher twv € 30 bij Chocolatier X-Kwisit op de Markt in Diksmuide, Raf De Witte uit Kessel, Herbert Buck uit Aalter, Luk ‘Lucky’ Vergote uit Wilderen, Tessa Smeets uit Rijkevorsel en Raf Hannes uit Kortrijk (winnen een waardebon van € 30 te besteden in een uit te kiezen museum).