Projecten stadskernversterking Lokeren roepen heel wat reacties op

ImageLOKEREN. Tijdens de jongste gemeenteraadszitting van 30 juni werden de voorlopige ontwerpen van 3 grootschalige bouwprojecten voorgesteld, die een enorme impact zullen hebben op de Lokerse stadskern.

Het stadsbestuur ziet erop toe dat de projecten Hagewinde, Bergez en De Vriese inpasbaar zijn in het nieuw op te stellen Ruimtelijk Uitvoeringsplan Markt-Poststraat. Er is sprake van tientallen nieuwe grote en kleine winkels + meer dan 300 woongelegenheden, dit alles in het centrumgebied direct achter de kerk tot de Sportlaan. Niet verwonderlijk dat verschillende gemeenteraadsleden, meestal van oppositiepartijen, vragen hadden over inspraak, de gevolgen voor de plaatselijke middenstand en het effect op verkeer, parkeerbeleid, milieu, veiligheid…

Gevolgen voor de plaatselijke middenstand

Tijdens hun toelichting stelden de projectontwerpers dat een mastodontbedrijf zoals Bouygues zich niet in het project Hagewinde zou storten als het niet overtuigd is van de winstgevendheid. Zij verwijzen naar meerdere Vlaamse steden waar stadskernversterking een succes werd, o.a. Tongeren, Tienen, Kortrijk. Ook Unizo steunt een kernversterkend beleid. Met als voorbeeld Kapellen, moet blijken dat de plaatselijke middenstand terug kan opbloeien na inplanting van nieuwe winkelprojecten.

Volgens een studie zou momenteel slechts 25% van de potentiële klanten zijn inkopen doen in het Lokerse stadscentrum. 75% gaat dus naar Koopcentrum Waasland, Gent, Antwerpen, of andere omliggende gemeenten. Project Hagewinde zou 136% meer consumenten aantrekken. Indien daardoor de toeloop naar Lokeren ruim zou verdubbelen, dan moet dit volgens de projectontwerpers ook een gunstig effect hebben voor plaatselijke middenstanders die daar gepast op inspelen. Nu mee instappen is volgens hen ook anticiperen op concurrentie van projecten die rond Lokeren gaan opgestart worden, zoals Artevelde Gent.

Verkeer, Milieu

Raadslid Rzoska (Groen!) vroeg zich af of het stadscentrum de toenemende verkeersdrukte en uitstoot van fijn stof zou aankunnen, en of er voldoende groen en parkeergelegenheid voorzien wordt. Komt er een milieueffectenrapport (MER)?

Raadslid Bellens (SPA-Spirit) stelde dat de lokale middenstand en de middenstandsraad tot nog toe onvoldoende betrokken waren; zij wenste te weten wanneer het openbaar onderzoek zou starten, voor belanghebbenden dé kans om te reageren.

Raadlid Marginet (Vl.Belang) ging nog een stapje verder en vroeg een volksraadpleging, waarvan de uitslag bindend zou zijn; hij wenste ook te weten of er in dat mooie nieuwe centrum met gezellige straatjes, winkeltjes en hoekjes ook een aangepast veiligheidsplan zal zijn.

Ruimtelijk Uitvoeringsplan

In zijn antwoord verklaarde schepen Liebaut: "We kiezen voor de vlucht vooruit; men kan ook niets doen en met niemand last hebben". Op een cruciaal moment als dit moet het Stadsbestuur naar zijn mening verantwoordelijkheden durven nemen.

Indien de redactie van het Ruimtelijk Uitvoeringsplan gebeurt volgens de geldende regels en voorschriften, dan zal dit automatisch tegemoetkomen aan de meeste vragen welke door de raadsleden gesteld werden. Er zal overleg moeten zijn met al wie het behoort, o.a. de middenstandsraad. Er zal een openbaar onderzoek uitgeschreven worden, waarbij iedereen 2 maanden de tijd heeft om bezwaar in te dienen. Er zal een MER (milieueffectenrapport) komen, onder meer ivm verkeersproblemen, en milieu.

Volgens de projectontwikkelaars wordt er gemiddeld 1,5 parkeergelegenheid voorzien per wooneenheid. Project Hagewinde bevat een ondergrondse parkeergarage voor 300 wagens.

Conclusie mag enerzijds zijn dat het College van Burgemeester en Schepenen er bijzonder alert op toezien dat de toekomstige belangen van de gemeenschap zo goed als mogelijk in overeenstemming gebracht worden met de belangen van de projectontwikkelaars. En anderzijds, dat de raadsleden even alert de ontwikkelingen van het Ruimtelijk Uitvoeringsplan in al zijn facetten zullen blijven volgen.

(Jozef De Wilde)