De hermelijn botst
Onafgezien van de vraag, wie van beide weggebruikers dit ongeval had kunnen vermijden, maakte buurtbewoner Erik Van Hul enkele bedenkingen. Hij vraagt zich af: "Waarom zijn de oversteekplaatsen van zwakke weggebruikers in de eveneens Groen!-e gemeente Mortsel van een andere en veiliger aard dan deze in Zwijndrecht? Is de gewestweg N1 dan toch belangrijker dan de N70 (nochtans maken beide deel uit van het gewestwegennet der provincie Antwerpen?" Van Hul vroeg zich ook af waarom de snelheid van tram en bus in Mortsel beperkt is tot 30 Km/uur op de kritieke stroken en in Zwijndrecht niet?
Op diezelfde dag gebeurde nog een ongeval en dan nog wel op een veelbetekenend uur: 11u55 of 't is ‘vijf voor twaalf’. Dit ongeval gebeurde met een tram in de andere rijrichting dan het eerste ongeval, ongeveer een 20-tal meter meer oostwaarts. Blijkbaar wou een vrachtwagen de wijk Vromenhove inrijden ( hetgeen niet verboden is) via het "halve maan" rondpunt aldaar.De bestuurder van de achteropkomende Hermelijn schijnt de vrachtwagen niet te hebben gezien en is er achterop tegen geknald.

Van Hul besloot: "De maximumsnelheid van 30 Km/uur dient onverwijld ingevoerd te worden voor het openbaar vervoer, zowel als voor de andere weggebruikers op die stroken waar zij de rijstroken delen." (r.d.)