De hermelijn botst

Image
Tram 3 reed in op een vrachtwagen die probeerde het half rondpunt wilde oprijden naar de wijk Vromenhove.
ZWIJNDRECHT. Eigenlijk komt het niet zoveel naar buiten, maar tram 3 is ook regelmatig wel eens bij een ongeval betrokken in Zwijndrecht. Ook in de maand juni was dat zo. Op 20 juni gebeurde ’s morgens iets na 9u een aanrijding. Een tiener die aan het zebrapad ter hoogte restaurant "La Dolce Vita" met de fiets overstak kwam er tegen de Hermelijn terecht die richting terminus reed. Voor de tiener was het alvast geen ‘dolce vita’

Onafgezien van de vraag, wie van beide weggebruikers dit ongeval had kunnen vermijden, maakte buurtbewoner Erik Van Hul enkele bedenkingen. Hij vraagt zich af: "Waarom zijn de oversteekplaatsen van zwakke weggebruikers in de eveneens Groen!-e gemeente Mortsel van een andere en veiliger aard dan deze in Zwijndrecht? Is de gewestweg N1 dan toch belangrijker dan de N70 (nochtans maken beide deel uit van het gewestwegennet der provincie Antwerpen?" Van Hul vroeg zich ook af waarom de snelheid van tram en bus in Mortsel beperkt is tot 30 Km/uur op de kritieke stroken en in Zwijndrecht niet?

 

Op diezelfde dag gebeurde nog een ongeval en dan nog wel op een veelbetekenend uur: 11u55 of 't is ‘vijf voor twaalf’. Dit ongeval gebeurde met een tram in de andere rijrichting dan het eerste ongeval, ongeveer een 20-tal meter meer oostwaarts. Blijkbaar wou een vrachtwagen de wijk Vromenhove inrijden ( hetgeen niet verboden is) via het "halve maan" rondpunt aldaar.De bestuurder van de achteropkomende Hermelijn schijnt de vrachtwagen niet te hebben gezien en is er achterop tegen geknald.

 

Image
De uitrit Vromenhove waar een fietser in aanrijding kwam met een tram.
Opnieuw was buurtbewoner Erik Van Hul bij de pinken voor wat commentaar en hij stelt dat de Zwijndrechtse ‘notabelen’ zich dringend dienen te beraden over ernstige maatregelen om het gemengde openbaar en ander verkeer in veiliger banen te leiden. Ook de vervoermaatschappij De Lijn en de Vlaamse Overheid , beiden voor 1/3 bouwheer van de gerenoveerde N70, moeten dringend en in samenspraak met de gemeente Zwijndrecht maatregelen uitvaardigen opdat de onveiligheid een halt wordt toegeroepen.

 

Van Hul besloot: "De maximumsnelheid van 30 Km/uur dient onverwijld ingevoerd te worden voor het openbaar vervoer, zowel als voor de andere weggebruikers op die stroken waar zij de rijstroken delen." (r.d.)