Kinderen maken jeugdjournaal

ImageSINAAI. De kinderen van het vijfde en zesde leerjaar van Sint-Catharinaschool De Zwaan hebben de voorbije weken gewerkt rond het thema 'jeugdjournaal'. Tijdens de lessen bestudeerden de leerlingen samen met hun lerares Thaïs Veelaert hoe een journaal wordt opgebouwd en welke onderwerpen aan bod komen.

 

De leerlingen kwamen in de lessen te weten dat er verschillende redacties zijn, wat hun taken zijn, hoe een draaiboek wordt opgesteld, hoe het weer wordt gemeten,...  Na de theorie volgde de praktijk waarin de leerlingen verschillende redacties vormden. Die redacties - streeknieuws, cultuur, sport en het weer - werkten verschillende onderwerpen uit. Een klasgesprek werd een redactieraad met juf Thaïs als eindredacteur. Werken rond het jeugdjournaal zorgde voor enthousiaste leerlingen. "Wij hebben een drietal weken aan dit project gewerkt. De kinderen waren laaiend enthousiast. Van zodra ze de klas binnenkwamen vroegen ze of we weer aan het jeugdjournaal gingen werken. Ze gingen enorm op in het opstellen van de reportages en werkten er ook thuis (zonder dat ik dit vroeg) aan verder om alles tot in de puntjes uit te werken.", zegt Thaïs Veelaert. Zoals het ook op een echte redactie is, was het in de klas ook niet altijd even eenvoudig. "Het moeilijkste was om binnen de redacties altijd tot een overeenstemming te komen. Maar meningsverschillen werden binnen een klassikale redactievergadering uitgeklaard. Als leerkracht vind ik het positief dat die meningsverschillen voorkomen, zo leren ze ook zoeken naar een oplossing.", aldus Veelaert.

 

Het hoogtepunt van de lessenreeks was de opname van een heus jeugdjournaal met leuk gebrachte onderwerpen: een reportage over Ellen die het wereldrecord boomklimmen wil verbreken, opinie-interviews over Chris en co en een voetbalreportage Ac Milan - Liverpool en een weerbericht. (mb)