Sint-Niklaas zoekt geschikte slogan bij stadspromotieplan
SINT-NIKLAAS. In de feestzaal van het stadhuis vond de voorstelling plaats van het stadspromotieplan van Sint-Niklaas. Een jaar lang voerden het onderzoeks- en adviesbureau WES en het communicatiebureau DVN een diepgaand identiteitsonderzoek van de stad Sint-Niklaas. De studie beschrijft waar de stad voor staat en hoe de stad haar profiel binnen en buiten de regio kan versterken. Schepen voor stadspromotie Jos De Meyer kondigde de eerste acties aan, waaronder een grootschalige enquête rond een geschikte slogan voor de stad Sint-Niklaas.
In het stadspromotieplan zitten 4 kernwaarden vervat die moeten worden ontwikkeld. Ze kunnen kernachtig samengevat worden als "Sint-Niklaas is een karaktervolle, kindvriendelijke centrumstad waar mensen elkaar in alle openheid kunnen ontmoeten".
Sint-Niklaas is karaktervol. Het is een knusse, veilige centrumstad, waar het aangenaam wonen, winkelen en werken is. De stad staat voor ontmoeting, niet alleen op de Grote Markt, het Stationsplein en het Sint-Nicolaasplein, maar ook op de talrijke buurtpleinen en in de parken. Ook openheid is een kernwaarde. Sint-Niklaas is een open stad, op het kruispunt van handelswegen, zonder wallen of muren, met een uitnodigend, open plein in het stadshart, waar iedereen welkom is. Sint-Niklaas is tenslotte ook kindvriendelijk. Kinderen vinden in onze stad een groot aanbod aan onderwijs, vrijetijdsbesteding en natuurlijk dé grote kindervriend, de Sint!.
Met deze kernwaarden als leidraad wil het stadsbestuur de komende maanden en jaren vijf strategische projecten ontwikkelen. Ze wil verder evolueren tot een echte centrumstad, met alle mogelijkheden die daarbij horen.
Ontmoetingen, die passen binnen de kernwaarden, worden verder gestimuleerd, zoals de Vredefeesten, de Walburgconcerten, de terrasjesdagen en de Sinterklaasactiviteiten.
Sint-Niklaas wil ook een winkelcentrum zijn, met karaktervolle, originele handelszaken in het stadshart. De economische bedrijvigheid wordt versterkt door een positief ondernemingsklimaat te scheppen. De planning wordt doorgezet om het doorgaand verkeer rond de stadskern te brengen via de aanleg van de westelijke en de oostelijke tangent.
De studie nam ongeveer een jaar in beslag. Het eindrapport omvat onder meer een profiel van Sint-Niklaas, een analyse van percepties over de stad op basis van gerichte gesprekken, enquêtes en desk research, een SWOT-analyse, visievorming en een activiteitenplan.
De stad zoekt nog een goede slogan. Een zin die kernachtig de vier troeven van de stad samenvat. Hij zal verschijnen op de website, de Stadskroniek en andere stedelijke publicaties. Sint-Niklaas zou Sint-Niklaas niet zijn, mocht ze daarvoor niet de hulp van de inwoners inroepen. Bij de voorbereiding van het stadspromotieplan werden al zes mogelijke slogans geselecteerd. Sint-Niklazenaren mogen hun voorkeur te kennen geven of wie creatief is mag zelf een suggestie doen. Wie antwoordt, maakt kans op een gratis jaarabonnement voor Siniscoop. Door lottrekking wordt één hoofdwinnaar geselecteerd. Er zijn ook twintig troostprijzen: het pakket boek/dvd 'Stad op Sporen', uitgebracht ter gelegenheid van de stadsvernieuwing in 2005.
De zes reeds voorgestelde slogans zijn:
Sint-Nikaas, de markt is open
Sint-Niklaas, een vol(k)treffer!
Sint-Niklaas, in de hemel en hier
Sint-Niklaas, van alle markten thuis
Sint-Niklaas, middelgroot, geen middelmaat
Sint-Niklaas, waar onze wegen kruisen
Er is een speciaal formulier te bekomen dat uiterlijk op maandag 30 juni 2008 bij de communicatiedienst in het stadhuis, Grote Markt 1, moet binnen gebracht worden, e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. (Rolf Duchamps)