Kruibeke laureaat van Fairtrade 2008 Max Havelaar
Max Havelaar had met de steun van het maandblad GetUp! een projectoproep aan ondernemingen, gemeentebesturen en publieke of non-profitorganisaties gericht. Iedereen werd uitgenodigd zich van zijn meest creatieve kant te laten zien en op donderdag 8 mei activiteiten voor het personeel te organiseren.
Naast de gemeente Kruibeke werden ook laureaat: Bierbeek (Vlaams Brabant - 90 personeelsleden - 10.000 inwoners( en Forest (Brussels Hoofdstedelijk Gewest - 800 personeelsleden - 47.000 inwoners). Voor Kruibeke ging het over 300 personeelsleden en 15.000 inwoners.
Bij de in totaal 10 laureaten zijn er naast de drie gemeenten ook 4 ondernemingen: Belgocontrol (Steenokkerzeel) - 950 personeelsleden, KBC (Brussel) - 15.000 personeelsleden, Mobistar (Brussel) - 1450 personeelsleden en Test-Aankoop (Brussel) - 350 personeelsleden.
Verder ook drie Publieke of non-profitorganisaties: Cultureel Centrum Muze (Heusden-Zolder) - 20 personeelsleden, Entreprise de formation par le travail Mons-Hainaut (Jemappes) - 14 personeelsleden en Mutualités chrétiennes St Michel & Arpaije asbl (Bruxelles) - 300 personeelsleden.
Geef toe dat Kruibeke wel in hoog nationaal gezelschap zit en dat de fierheid van schepen de Monie terecht is. In de Borouwerij staat de koffie altijd klaar en die dragat het keuirmerk van Max Havelaar.
Als keurmerk voor Fairtrade koopt of verkoopt Max Havelaar niets. Max Havelaar verleent zijn keurmerk aan producten die voldoen aan de Fairtradecriteria. Dat levert voordeel op voor zeven miljoen mensen, de producenten en hun gezinnen, in 59 ontwikkelingslanden. De betaling van een een Fairtrademinimumprijs die de kosten van een sociaal en ecologisch verantwoorde productie dekt, het verbod op kinderarbeid, vakbondsvrijheid en respect voor het leefmilieu zijn enkele van de criteria van het Max Havelaarkeurmerk. Het keurmerk is te vinden op een steeds groeiend productaanbod: koffie, fruit, vruchtensap, chocolade, thee, rietsuiker, rijst, wijn, katoen (kleding, huislinnen), cosmetica, rozen, enzovoort, van diverse merken.
De bedoeling van deze actie is, het toenemend aantal werkgevers een hart onder de riem te steken dat Fairtrade opneemt in zijn beleid op vlak van duurzaamheid. Tegelijk wordt vastgesteld dat meer en meer commerciële actoren in de « out of home » sector hun gamma uitbreiden met Fairtradegecertificeerde producten. Voor producenten in het Zuiden van koffie, cacao, rietsuiker, enz. betekent dat een kans tot grotere afzet van hun Fairtradeproducten, en dus grotere impact op vlak van duurzame ontwikkeling voor de producenten en hun families.
Er werden meer dan 50 dossiers ingezonden en voor Kruibeke was het bingo. Donderdagnamiddag komt er ook iemand van Max Havelaar wat meer uitleg geven over de producten en het principe. Er zullen ook producten worden voorgesteld waarvan te proeven is. Rond 16u zal een trofee worden uitgereikt door Max Havelaar omdat Kruibeke zich inzet om de Fairtrade te promoten. Misschien is dat een goede stap om net als Beveren en Zwijndrecht, te worden uitgeroepen tot 'Fairtradegemeente'. (Rolf Duchamps)