Kunstwerk 'Bazelse Raap' komt eindelijk te voorschijn

Image
Het kunstwerk 'Bazel 2008' of de 'Bazelse raap' in de vijver van de pastorijtuin.
BAZEL. Eind 1997 werd in de bovenzaal van het Gildenhuis van Bazel een ontwerp van een kunstwerk voorgesteld dat door de plaatselijke kunstenaar-beeldhouwer Aloïs Van Hoyweghen, in opdracht van de pas opgerichte vzw 'Bazel 2000', in brons zou worden uitgewerkt. Het zou ter gelegenheid van de eeuwwisseling een plaats krijgen in de gemeente. Het moest een groots opgezet evenement worden en er werd zelfs een logo-wedstrijd uitgeschreven voor de nieuwe vzw. Het was toen Nathalie Gorrebeeck uit Rupelmonde wiens logo werd bekroond.

 

Hoe dichter het jaar 2000 kwam, hoe stiller het werd rond vzw Bazel 2000 tot er niemand meer over sprak. Vergeten en opgedoekt. De idee was nochtans schitterend want ze wilden naar aanleiding van de millenniumwisseling iets blijvends realiseren voor de Bazelse gemeenschap. De beeldhouwer Aloïs Van Hoyweghen werd gevraagd om het beeld te ontwerpen en uit te voeren. Een monument moest het worden.

 

Van Hoyweghen was een kunstenaar met grote inhoud van wie geweten was dat hij iets prachtig kon scheppen. Het beeld van Cardijn in Franse natuursteen aan de kerk, het bronzen beeld 'De Bazelse Bult' aan het plein van de oude pastorij en 'Het Gezin' aan de Cauterhoek waren referenties van deze beeldhouwer. Na diverse ideeën afgewogen te hebben koos de beheerraad van de vzw ervoor een beeld te laten maken met daarin een reeks symbolen die Bazel typeren. Niemand twijfelde er aan dat het een knap beeld zou worden toen Aloïs zijn ontwerp voorstelde met een prototype in klei. 'De Wase raap' stond centraal. De kunstenaar omschreef de symboliek die er in zat en voor iedereen goed begrijpbaar was. De Bazelnaar kon er zijn fierheid in terug vinden. Als voetstuk gebruikte hij een plattegrond van Bazel met duidelijk te herkennen grenzen: de Schelde, de grillige Babierbeek, de snede van de E17 en de hoekige historische grenzen met Rupelmonde, Steendorp en Temse.

 

Image
In 1997 won Nathalie Gorrebeeck uit Rupelmonde een logo-wedstrijd voor 'Bazel 2000'. Het was toen ook de bedoeling dit logo te gebruiken als ontwerp voor een vlag.
Ook de typische bolle akkers waren er in verwerkt. In die bodem wortelt de Wase raap. De sleutels van St.-Pieter, patroon van de parochiegemeenschap, illustreren dan weer de historische en geestelijke rijkdom. Bovenop het monument moest een kroon komen. Kunstenaar Aloïs Van Hoyweghen vertelde toen in 1997: "Die kroon is een bekroning van de 2000 jaren die Bazel tot vandaag heeft doorlopen. Een bekroning van van de arbeid die Bazel heeft gemaakt tot wat het vandaag is." Bovenop de kroon wijzen 9 punten naar alle richtingen als symbool van de bekendheid van Bazel haar alle richtingen. Het moest een bronzen monument worden van 2m10 hoog en er hoorde een fontein bij waarbij waterstralen uit de punt van de kroon moesten komen.

 

Maar zo ver is het niet gekomen en pas nu, 11 jaar later, heeft het beeld een plaats gekregen in de vijver van de pastorijtuin die door de gemeente op een schitterende manier wordt heraangelegd. Het project bleef in 2000 onafgewerkt omdat een aantal financiers niet over de brug kwamen met beloofde gelden en de voorverkoop van miniatuurbeelden beneden de geraamde verwachting bleef.

 

Het is nu terug. Niet als 'Bazel 2000' maar als 'Bazel 2008'. Schepen van Cultuur Stijn Bogaert daarover: "De in restauratie zijnde pastorijtuin is hiertoe een passende intieme locatie die het beeld en de fontein maximaal tot zijn recht zal laat komen. Het beeld ‘Bazel 2008’ geeft tal van karakteristieke elementen weer van de Bazelse identiteit. Tien jaar na het opstarten van dit culturele initiatief valt alles in een plooi. Een herinnering aan de millenniumovergang in 2000 en een culturele ruggensteun in de strijd om de titel ‘Mooiste dorp van Vlaanderen."

 

Image
Kunstenaar stelt in 1997 zijn ontwerp voor aan vzw Bazel 2000.
Aloïs Van Hoyweghen werd in Bazel geboren op 2 januari 1935. Zijn voorliefde voor het sculpteren kreeg hij mee van zijn vader Jozef die vroeger klompenmaker was. Aloïs trok pas op zijn veertigste naar de Academie voor schone kunsten in Sint-Niklaas.

 

Wat het park in de pastorijtuin betreft kan nu al gesteld worden dat deze inderdaad past in een ‘mooiste dorp van Vlaanderen’. Een firma uit Zele moet voor 58.497 euro de werken uitvoeren. Aanvankelijk was gedacht om de wandelpaden in klinkers uit te voeren maar 'Monumenten en Landschappen' floot dat idee terug omdat er slechte ervaringen waren met cementgebonden verhardingen.

 

Geen klinkers in die tuin, maar wel een nieuwe soort verhardingslaag die de naam kreeg van 'nidagravel'. Dat is een kunststofstructuur welke opgevuld wordt met split. Het blijft goed op zijn plaats waardoor het pad goed berijdbaar is met fiets of rolstoel. Het zijn wel bijkomende werken van meer dan 10.000 euro. (Rolf Duchamps)

 

Lees ook:

een zicht op de pastorijtuinBAZEL. Gisteren, zondag 25 mei, is in Bazel de voormalige pastorijtuin heropend als vierde park in de gemeente Kruibeke. De heropening is het sluitstuk van een procedure...