Vandaag slot "Pa, op school ben ik directeur"

Image
foto: Katrien Van Daele
SINT-NIKLAAS. De scholengemeenschap Sint-Nicolaas uit Sint-Niklaas speelt voor de zevende maal het bedrijfsspel Ecoman2. Tot gisteren verliep het contact tussen leerlingen via het internet. Gisteren speelden 181 leerlingen uit de economische richtingen aso en tso Ecoman in de lokalen van Kaho Sint-Lieven het spel Ecoman. Dat is een praktijksimulatiespel waarbij de leerlingen in groep concurrerende bedrijven leiden. Deze namiddag wordt het project afgesloten en presenteren de leerlingen hun werk in Kaho Sint-Lieven.

 

In het spel zijn de leerlingen baas over hun eigen onderneming. Als een echt directiecomité nemen ze beslissingen die rekening houden met de steeds veranderende economische context. Straks weten ze wie van hen de zeven verschillende markten het best bespeelt. Het vakoverschrijdende bedrijfsspel en de bijhorende interactieve website zijn initiatieven van de Specifieke Lerarenopleiding (SLO) van de Hogeschool-Universiteit Brussel (HUB).

 

Het bedrijf Ecoman produceert en verkoopt de 'minimobiel', een hedendaagse hippe wagen met twee zitplaatsen. De onderneming heeft twee concurrenten. Bij de aanvang van het spel hebben die drie bedrijven elk een derde van de markt in handen. Aan het hoofd van de bedrijven staan groepen leerlingen die de directiefuncties onderling verdelen. Ze kiezen zelf een naam en een logo voor hun bedrijf en stellen een strategisch plan op om het drie jaar lang te leiden.  Gedurende twee dagen krijgen de leerlingen stap voor stap alle nodige basisinformatie over hun bedrijf en de eerste opdrachten onder begeleiding van de SLO-medewerkers van de Hogeschool-Universiteit Brussel (HUB). De leerkrachten economie staan in voor de organisatie, het vlot verloop en de inhoudelijke ondersteuning voor en tijdens het spel.

 

leerlingen bepalen bedrijfsstrategie

 

Image
foto: Katrien Van Daele
De leerlingen nemen zelf alle belangrijke bedrijfsbeslissingen: verkoopprijs, marketing en promotie, onderzoek en ontwikkeling, personeel, opleiding, lonen, productievolume, grondstoffen, machines en installaties, leningen, dividenden... Ze moeten rekening houden met prognoses over de economische situatie en de gevolgen van onverwachte gebeurtenissen inschatten. Hun beslissingen worden ingevoerd in een softwareprogramma dat een overzicht van de nieuwe ondernemingstoestand geeft. Daarop kunnen de spelers zich baseren om hun strategie al dan niet aan te passen. Ook een concurrentieanalyse met een stand van zaken van de concurrerende ondernemingen helpt hen daarbij. Wie uiteindelijk wint, hangt af van de evaluatiescores en het gevoerde ondernemingsbeleid, maar ook van de ethische waarden van het bedrijf en het teamwerk.

 

zelfstandig leren en in groep beslissen

 

Image
foto: Katrien Van Daele
"Dit bedrijfsspel wil via een simulatie de leerlingen uit economische afstudeerrichtingen confronteren met de echte ondernemingswereld.", vertelt Sara Kerremans van SLO. Medewerkers van SLO zijn een dag lang aanwezig in de school om de leerlingen bij het spel inhoudelijk te begeleiden. Magda Vercauteren, directrice van Scholengemeenschap Sint-Nicolaas, vult aan: "Het is de zevende keer dat we Ecoman spelen. Het spel brengt de leerlingen duidelijk meer inzicht bij in heel wat bedrijfseconomische aspecten. Het leert hen tegelijk de effecten van allerlei onverwachte factoren beter in te schatten. Ook de reactiesnelheid van het individu en van de groep worden grondig op de proef gesteld. Ze leren bovendien zelfstandig aan een project werken, wat later zeker nuttig is. Ecoman legt de nadruk op beslissingen nemen in teamverband, maar ook taal- en presentatievaardigheden komen aan bod. Vooraf nemen leerlingen uit verschillende scholen contact met elkaar op via mail om samen één onderneming te vormen. Zij kunnen hun creatieve vaardigheden aanwenden om een logo te maken. Het spel leent zich dus uitstekend om vakoverschrijdend te werken."

 

Ecoman legt de nadruk op beslissingen nemen in teamverband, maar leerkrachten krijgen ook materiaal om bijvoorbeeld de taal- en presentatievaardigheden van hun leerlingen te testen in het kader van het spel. Het biedt niet alleen een concrete invulling voor het vernieuwende onderwijsconcept ‘vrije ruimte’, maar leent zich ook uitstekend om vakoverschrijdend te werken. (mb)