"Antwerps Havenbedrijf heeft alle zin voor maat verloren"

DOEL. We keken het 'Nieuws uit Doel' weer in en de actiegroep Doel 2020 zet nogmaals de puntjes op de i. Niet dat ze zomaar in het ijle wat reacties geven. Neen, Doel 2020 bekijkt, luistert en toetst het dan aan de concrete, realistische toestand. Neem nu gedelegeerd bestuurder Eddy Bruyninckx van het Antwerps Havenbedrijf die een snelle beslissing wil voor de aanleg van het Saeftinghedok om zo in 'een verkorte versie' 7 km containerkade bij te krijgen.  

 

Voor Doel 2020 zijn de uitspraken van Bruyninckx een illustratie van het feit dat men in het Antwerpse Havenhuis elke zin voor maat verloren heeft. Momenteel draait het nog altijd onafgewerkte Deurganckdok op een vijfde van de voorziene capaciteit. Maar de ganse regio kreunt wel hoe langer, hoe meer onder het toenemende havenverkeer. De mobiliteitsstudie, die werd opgemaakt voor het Milieu Effecten Rapport voor het Strategisch Plan voor de afbakening van de Antwerpse Haven, stelt dat het Saeftingedok, bovenop de geplande toekomstige infrastructuur, het wegverkeer in de regio zwaar zou hypothekeren. Een Doel 2020 voegt er aan toe: "Ook dreigt de bereikbaarheid van de omliggende gemeenten ernstig in gevaar te komen. Het is moeilijk voor te stellen dat mensen met een positie als Bruyninckx deze informatie blindweg negeren. Cijfers van o.m. het Nederlands Planbureau tonen bovendien aan dat de Europese havens in de range Le Havre - Hamburg, het volgende decennium qua containerbehandeling afstevenen op een overcapaciteit. Ook zonder bijkomende infrastructuur."

 

Doel 2020 haalt er ook het kostenplaatje bij en werd het Deurganckdok in de kosten-batenanalyse becijferd op goed 200 miljoen, nu kost het ganse geval al 650 miljoen euro. Heeft men het over alle er mee samen hangende investeringen, dan gaat het volgens de actiegroep zelfs over een bedrag van 3 miljard euro. "Zo iets noemt men in het normale leven wanbeleid."

 

Misschien is het een troost, maar in Doel weten ze ook dat er voor het Saeftinghedok ook een juridisch kader ontbreekt.  Want waar de havenbestuurders het Saeftingedok dromen, is de bestemming nog altijd landbouw- en woongebied. "Voor Doel 2020 is het onbegrijpelijk dat de Vlaamse Regering, die per slot van rekening de verantwoordelijkheid draagt inzake het Vlaamse havenbeleid, hierin ongestraft laat begaan. En dat in het Vlaams Parlement amper iemand zijn mond hierover opendoet. Het Vlaams havenbeleid wordt niet geholpen met onnozele stemmingmakerij. Maar met een open debat over wat mogelijk én wenselijk is inzake haveninfrastructuur. Een debat dat niet gestuurd wordt door een handvol lobbyisten maar waarin àlle betrokken partijen op evenwichtige wijze aan bod komen. Zo iets heet goed bestuur. Maar in de feiten staan we daar mijlenver van af.", aldus Doel 2020 in 'Nieuws en standpunten over het dorp dat niet weg wil'. Rolf Duchamps)