Beveren start meldpunt voor klachten, meldingen en suggesties

BEVEREN. In elke gemeente zijn er vanuit de bevolking wel klachten, meldingen of suggesties. Het gemeentebestuur wil die ernstig nemen en om in de toekomst ze nog beter te kunnen behandelen zullen alle gemeentelijke diensten vanaf 7 januari 2008 een eenvormige procedure en een gebruiksvriendelijk softwaresysteem, het zogenaamde “meldpunt”, in gebruik nemen.

 

De bedoeling is een nog betere dienstverlening. Hierbij worden twee woorden hoog in het vaandel gedragen: kwaliteit en klantvriendelijkheid. Uit diverse nationale enquêtes van 2006 blijkt dat de Beverse dienstverlening goed tot zeer goed scoort maar de gemeente is zich er van bewust dat er nog heel wat kan gebeuren om de Beverenaars nóg beter te bedienen.


Met de start van een meldpunt wordt alweer een nieuwe fase in de verbetering van de klantvriendelijkheid en kwaliteit ingezet. Klachten, meldingen en suggesties bieden immers extra kansen om de gemeentelijke dienstverlening te verbeteren.

 

Het meldpunt houdt in een nieuwe uniforme procedure voor de behandeling van meldingen en klachten bij alle gemeentelijke diensten wordt ingevoerd. Bovendien komt er een softwareprogramma dat de registratie van de meldingen en klachten voor de gemeentelijke medewerkers makkelijker moet maken.

Dankzij het meldpunt kunnen inwoners met hun klachten, meldingen en suggesties bij alle diensten terecht. Een melding over een put in de weg kan meteen doorgegeven worden aan de ‘bevoegde dienst’, in dit geval de technische dienst wegen, maar indien het niet meteen duidelijk is welke dienst instaat voor een bepaald probleem, kan het “centraal meldpunt” aangesproken worden. Dit is de centrale dienst/plek die de meldingen en klachten zal doorgeven aan de bevoegde diensten. Het meldpunt wordt bemand door de medewerkers van de informatie- en ombudsdienst die is ondergebracht in het toeristisch infokantoor op de Grote Markt in Beveren. Dankzij het gebruiksvriendelijke softwaresysteem kunnen alle gegevens van de klager/melder op een eenvoudige manier geregistreerd worden in een centraal databestand. Zo kan iedereen ook op elk moment de stand van zaken rond zijn/haar klacht, melding of suggestie opvragen.

 

Waarvoor kan men bij het meldpunt terecht?
Voor problemen op de openbare weg of het openbaar domein. Bijvoorbeeld: putten in de rijweg, sluikstorten, onduidelijke signalisatie. Voor problemen met gemeentediensten of de dienstverlening;
voor suggesties allerhande.


Waarvoor kan men NIET bij het meldpunt terecht?
Voor problemen die niets met de gemeentelijke dienstverlening te maken hebben. Bijvoorbeeld: elektriciteitsfacturen, vertragingen of slechte aansluitingen van bussen (De Lijn) en treinen (NMBS). Hiervoor staat de Vlaamse infolijn ter beschikking: tel. 1700  wat een gratis nummer is.
Voor financiële problemen staat het OCMW van Beveren ter beschikking: tel. 03 750 46 00.

 

Vanaf 7 januari is het meldpunt bereikbaar op meerdere manieren: mondeling of schriftelijk, per brief, fax, telefoon, e-mail of in persoon rechtstreeks bij de verantwoordelijke dienst (indien men weet bij welke dienst men moet zijn);
Mondeling of schriftelijk, per brief, fax, telefoon, e-mail of in persoon bij het centraal meldpunt, Grote Markt 2, 9120 Beveren, tel. 03 750 15 80, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.;
Of via www.beveren.be – klik op de “meldpunt” en vul een meldingformulier in. (Rolf Duchamps)