Haasdonk Fietsersbond ontevreden over plannen heraanleg Zandstraat

HAASDONK. De Fietsersbond bekritiseert het ontwerp voor de heraanleg van de Zandstraat in Haasdonk. De organisatie adviseert een breed dubbelrichtingsfietspad aan ??n kant te cre?ren in plaats van twee smalle stroken aan beide zijden. Het Vlaams gewest en de gemeente plannen een ingrijpende heraanleg van de Zandstraat, de drukke verbindingsweg vanaf het centrum van Beveren naar de afrit Haasdonk van de E17. Naast een gescheiden rioleringsstelsel komen er bovengronds voet- en fietspaden over een afstand van 1,6kilometer.

De stroken voor de zwakke weggebruikers verschijnen langs beide kanten van de drukke weg en worden anderhalve meter breed. "Die breedte verontrust ons", zegt Gilbert Cant van de Fietsersbond. "Voorbijsteken wordt lastig en zelfs gevaarlijk. Een breedte van 1,80meter is het minimum. Bovendien is er geen afscheiding met het autoverkeer."

De fietspaden worden aangelegd tot aan het kruispunt met de Poerdam. Daar is een oversteekplaats naar een dubbelrichtingsfietspad aan de kant van leefschool De Wollewei. Die strook draait naast de school af richting de Ropstraat, omdat het laatste stuk Zandstraat te smal is voor een fietspad. De schoolomgeving wordt met asverschuivingen en sluizen omgevormd tot een zone 30.

Zwakke weggebruikers zullen parallel met de Willem Van Doornyckstraat langs de binnenzone kunnen fietsen en zo het drukke verkeer vermijden. In de andere richting is dit mogelijk naar de sportzone Peerkenswegel en het rusthuis.

De Fietsersbond roept het Vlaams gewest en de gemeente op om de plannen te herzien. "De heraangelegde straat gaat minstens dertig jaar mee. Vermijd een smalle strook aan elke kant en kies voor een drie meter breed dubbelrichtingsfietspad aan ??n zijde", besluit Cant.

"Als fervent fietser weet ik dat een enkelvoudig fietspad van anderhalve meter wel degelijk voldoende breed is, ook om een voorligger in te halen of om met zijn twee?n naast elkaar te rijden", verwerpt schepen van Openbare Werken Luc Maes (Open VLD) de kritiek.

Dubbele fietspaden aan ??n kant van de weg hebben nadelen, aldus Maes. "Ten eerste, de fietser moet de rijweg minstens ??n keer oversteken, wat hem kwetsbaar maakt tegenover de auto's. Op weg van Beveren naar Vrasene zou hij in minder dan vier kilometer vier keer de baan moeten kruisen. Ten tweede, automobilisten die de weg opkomen via opritten of zijstraten, kijken vooral naar het verkeer dat van rechts komt en verwachten zich veel minder aan fietsers op een dubbel fietspad die ook van links komen." (HetVolk)