"Wellicht gekapseisd na ballastprobleem"

WAASLANDHAVEN. Het is nog steeds niet duidelijk hoe het containerschip de Repubblica di Genova kon kapseizen. Maar volgens kapitein Marc Nuytemans van de Belgische Redersvereniging was er wellicht een ballastprobleem. "Als zo'n schip kapseist, heeft dat weinig te maken met foute belading", zegt Nuytemans. "Om een schip van 50.000 ton te laten kantelen, moet je echt al veel containers van 13 ton fout stockeren."
(foto Belga) "Maar als schepen niet vol zijn, wordt waterballast gebruikt om het schip te stabiliseren. Daar is het wellicht fout gelopen."

Het schip weer recht krijgen, wordt niet makkelijk. "Maar ze hebben technisch gezien al moeilijkere dingen gedaan, zoals de berging van de onderzee?r Koersk. Als men het schip snel kan bergen, is het over een paar maanden weer in gebruik." De berging zelf zou ten vroegste over een week beginnen.

Volgens Nuytemans kan de rederij weinig verweten worden. "Ik heb de schependatabase gecontroleerd en deze boot heeft de voorbije jaren nooit een opmerking gekregen bij controles. Het bedrijf is ook heel betrouwbaar. De baas is zelfs voorzitter geweest van de Europese redersvereniging." Het parket sluit in elk geval kwaad opzet uit. De rederij heeft zelf een onderzoek gestart. (VRT)