Waaslandhaven krijgt nieuwe toegang in 2008

WAASLAND. De Vlaamse overheid heeft in 2007 veel investeringen in de Waaslandhaven gepland. In het meerjarenplan voor de haven trekt minister Peeters 10miljoen euro uit voor een tweede havengeul. Tegelijk probeert Peeters de natuur te sparen.

In het meerjarenplan wordt voor 2007 ruim 15 miljoen euro uitgetrokken voor natuurontwikkeling. Volgend jaar is dat zelfs 120 miljoen euro'', zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Jos De Meyer (CD&V) die minister en partijgenoot Kris Peeters vragen stelde. De investeringen voor 2007 op een rijtje:

De overheid trekt 37 miljoen euro uit voor investeringen in zeehavens en het Sigmaplan (onder andere 20 miljoen euro voor flankerend beleid, 9 miljoen euro dijkwerken en 3 miljoen euro voor de Hedwigepolder).

De studie voor een nieuwe toegang tot de Waaslandhaven kost 500.000 euro in 2007. Voor de feitelijke aanleg, vanaf 2008, trekt de overheid 10 miljoen euro uit. De terminal Hessennoordnatie/PSA krijgt een veilige toegang. Als de diverse studies (veiligheid en technische controle) positief uitvallen, vindt de aanbesteding plaats in 2008. Mogelijk komt de nieuwe toegang in het verlengde van Deurganckdok.

Voor de wegenontsluiting buiten de Waaslandhaven in de rijrichting noordoost, ligt dit jaar 5 miljoen euro klaar. In zuidwestelijke richting wordt pas volgend jaar in het bedrag van 17 miljoen euro voorzien. Er is al een ontwerp in opmaak voor een nieuw aansluitingscomplex op de kruising E34/N49. Er komen ook parallelwegen met het knooppunt Beveren. Die ingrepen zijn nodig om de fikse stijging van de haventrafiek (verdubbeling tegen 2020) op te vangen.

Voor het Deurganckdok reserveert de overheid 13,9 miljoen euro. Daarvan is 10,9 miljoen euro bedoeld als compensatiemaatregel binnen de regio Kruibeke-Bazel-Rupelmonde waar veel van de polder verloren gaat.

De spoorwegontsluiting van de Waaslandhaven vergt 1,5 miljoen euro. Daarvan is twee derde bestemd voor de ontsluiting buiten de haven. Op termijn komt er een publiekprivate samenwerking. De kostprijs hiervan bedraagt 635 miljoen euro. Het Vlaams Gewest telt er 107 miljoen euro neer. Realisatie tegen 2012. Het aandeel van het spoorverkeer zal de komende jaren met 15 procent stijgen. Rietveld Kallo wordt versneld onteigend als compensatie voor deze nieuwe spoortunnel.

In Melsele zijn werken aan de gang om een directe spoorverbinding met de havens van Gent en Zeebrugge te cre?ren. Kostprijs 5 miljoen euro. De werkzaamheden zouden klaar zijn tegen 2008.

Verrebroekdok zal dit jaar 800.000 euro kosten en 5,3 miljoen euro volgend jaar. Het betreft de bouw van een kaaimuur voor Roll On/Roll Off schepen. (HetVolk)