ACW wil meer veilige fietsverbindingen

BEVEREN. ACW Beveren heeft tijdens een infovergadering en hoorzitting, op een frisse manier heel wat accenten gelegd op tekortkomingen rond verkeer en mobiliteit. Schepen van verkeer, Raf Van Roeyen, kon voor de meeste scheve situaties een oplossing aankondigen. Een bewijs dat de gemeentelijke mobiliteitsdienst en de verkeerscel met een visie werken die concrete resultaten brengt.

ACW-voorzitter Karel Reyns wees er op dat de vereniging al jaren in zijn werking de klemtoon op veilig verkeer legt. Trouwens uit een enquête en bevraging rond 9 thema's, kwam 'verkeer en mobiliteit' op de 2de plaats na het thema 'Wonen'.


Op de hoorzitting bleek dat het hoofdstuk 'veilig fietsen', een belangrijk gegeven was. Terecht wees voorzitter Reyns op de gevaarlijke oversteekmaneuvers op de weg naar Vrasene. Op de Glazenleeuw moet aan de Kleine Kromstraat worden overgestoken naar het dubbel fietspad, aan het Zillebeek opnieuw naar het enkel. Eens het kruispunt aan de Elzestraat voorbij, moet nogmaals naar de overkant worden gefietst om via het dubbel fietspad naar de Mosselbank Vrasene te rijden. Een passende oplossing ligt hier niet voor de hand al zei schepen Van Roeyen dat Beveren streeft naar betere fietsverbindingen tussen alle deelgemeenten.


De Elzestraat zelf krijgt weldra nieuwe fietspaden. Er is nog geen keuze gemaakt of het wel een dubbel wordt ofwel langs elke kant van de weg. Ook het kruispunt Elzestraat-Zillebeek zal worden gerenoveerd. De gemeente gaat proberen een woning op de hoek aan te kopen om daarna af te breken zodat het kruispunt veiliger kan gemaakt worden. Toch wees de schepen er op dat hier haast geen ongevallen geuren en het er zeker geen zwart punt is..
Bij ACW werd het ook spijtig genoemd dat de politie de spiegel aan het kruispunt liet wegnemen. Dat gebeurde omdat hij een vals beeld gaf. De bewoners doen nu een oproep om er weer een te plaatsen.


De schepen zei nog dat het gemeentebestuur in de toekomst fietsverbindingen wil maken tussen wijken en deelgemeenten: "De verbindingen van vroeger, worden op kaart gebracht. De bestaande zullen verbeterd worden en waar een breuk is zal een herstelling worden uitgevoerd, zodat er een veilige voet -en fietsverbindingen bij komen." Voor de schepen is de aanleg van een fietspad langs de spoorlijn, een kroonjuweel. Eerst van Beveren naar Sint-Niklaas, daarna naar de tramterminus in Zwijndrecht. Op de Haasdonkbaan wil de gemeente ook een dubbelrichting fietspad verwezenlijken dat voorbij de spooroverweg, rechts van de weg zal leiden in de richting Haasdonk en dan via Hof ter Saksen naar de parking achter het gebouw van de Groendienst.


Bij de aanwezigen werd ook aangedrongen om het fietspad in de Lindenlaan te herstellen. Na werken van nutsmaatschappijen zijn er na de heraanleg heel wat verzakklingen gekomen. Bij regenweer is het constant fietsen in plassen.


Een bijzonder gevaarlijke situatie voor fietsers wordt geschapen op de Gentseweg aan de Carwash. Vooral tijdens het weekend is de toestand onverantwoord want dan staan de wagens aan te schuiven op het fietspad. Schepen Van Roeyen vond dat door de bezoekers  de wegcode moet gerespecteerd worden.  De uitbater zal aangezet worden ingrepen uit te voeren en de politie kan controle doen.  Ook aan de nachtwinkel in de Oude Zandstraat nabij het AZ Sint-Anna, stelt zich volgens de aanwezigen, hetzelfde probleem. Met dit verschil dat hier vlakbij wel parkeerplaatsaanwezig is, maar niet wordt gebruikt.


Ook in de Bosdamlaan duidt ACW een gevaarlijk punt aan. Wie de tunnel in of uit fietst moet eerst een zij-rijbaan oversteken voor het afslaand verkeer in of uit de richting van de parallelweg naast het spoor.(fvdv)