Sint-Joris leren in virtuele omgeving zonnepaneel aansluiten
KRUIBEKE. Leerkrachten van Sint-Joris Bazel hebben een virtual reality (VR)-applicatie ontwikkeld waarmee leerlingen op een veilige en interactieve manier leren hoe ze een zonnepaneel kunnen aansluiten.
Sinds vorig jaar kan Sint-Joris Bazel, dankzij het XR-Actieplan, gratis gebruik maken van Virtual Reality-brillen (VR). Werken in een virtuele omgeving biedt een aantal voordelen: er zijn geen grote investeringen nodig in machines of werkmaterialen, alles verloopt veilig, er zijn geen beperkingen en leerlingen vinden het zeer motiverend. Leerkrachten van de Bazelse school hebben een app en een lesbundel ontwikkeld waarmee leerlingen eerst basiskennis opdoen die ze praktisch toepassen in de VR-applicatie door een virtueel zonnepaneel aan te sluiten. "Het doel is om een batterij op te laden en een lamp te laten branden. Eens voldoende ingeoefend met de VR-app kunnen ze dit toepassen in de praktijk.", zegt leerkracht Michael Wollants.
De VR-applicatie werd ontworpen met de software van het Gentse bedrijf Dexr, een platform waarop leerkrachten zonder echte code in te typen VR-leerapplicaties kunnen bouwen. (mb, foto: © Sint-Joris Bazel)