Beveren geeft negatief advies voor GRUP E34-West

BEVEREN. De gemeente Beveren heeft een negatief advies uitgebracht op het ontwerp 'E34-west ter hoogte van Waaslandhaven'. Bedoeling van het plan is het verkeer van en naar de Waaslandhaven beter aan te sluiten op de E34 en R2 en een koppeling te maken met de toekomstige Westelijke Ontsluitingsweg Waaslandhaven (WOW). Het openbaar onderzoek loopt nog tot en met 12 augustus. 

Met het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) E34 'E34-west ter hoogte van Waaslandhaven' wil de Vlaamse Overheid het haven- en dorpenverkeer van elkaar scheiden, het verkeer van en naar de Waaslandhaven een volwaardigere aansluiting geven op de E34 en R2 en een koppeling maken met de toekomstige Westelijke Ontsluitingsweg Waaslandhaven (WOW). Het openbaar onderzoek loopt sinds 14 juni. De gemeente Beveren heeft een negatief advies uitgebracht. "Dit GRUP heeft als plandoelstelling om het haven- en dorpenverkeer van elkaar te scheiden, maar in het huidig ontwerp wordt aan deze doelstelling niet maximaal voldaan. Zo zal het verkeer uit het zuiden, komende van Vrasene, Nieuwkerken, Sint-Gillis-Waas en zo meer, eerst een rondje moet rijden richting Verrebroek en Schoorhavenweg om vervolgens terug naar onder af te zakken om het nieuwe op- en afrittencomplex Waaslandhaven-West te bereiken. Op deze manier wordt ook niet maximaal aan de doelstelling van een dorpenweg tussen Vrasene en Verrebroek voldaan, die opgenomen werd in het Toekomstverbond.", zegt schepen van Mobiliteit en Openbare werken Jeroen Verhulst, "We ijveren dan ook om de bestaande zuidelijke parallelweg tussen Kemzeke en Vrasene door te trekken tot aan het nieuw complex Waaslandhaven-West, dat uiteindelijk het complex Vrasene zal vervangen en daardoor het haven- en dorpenverkeer zo maximaal en lang mogelijk van elkaar gescheiden wordt."

Dat in het plan ook brede landschapsbuffers zijn opgenomen, is een doorn in het oog van Beveren. "De landschapsbuffers zijn te breed en palm te veel landbouwgebied in de Beverse polder in. Het kan beperkter door bijvoorbeeld een smallere en steilere buffer te realiseren of het plaatsen van een geluidsscherm of bomenrij ten zuiden van de E34. Ook wetende dat deze gronden mogelijk nog extra belast zouden worden met een leidingenstraat Zelzate-Kallo, waartegen we ons nog verzetten.", aldus nog Verhulst. 

De gemeente toont zich wel positief over een aantal verbeteringen en uitbreidingen van functionele fietsverbindingen van en naar de haven en de realisatie van de fietssnelweg F41. Beveren reageert positief op de plannen voor een nieuwe fietsersbrug richting Kallo tussen het complex R2 en Melsele. Ook blijft Beveren voorstander van een bijkomende fietsersbrug richting Verrebroek. Het openbaar onderzoek loopt nog tot en met 12 augustus 2024. (mb, foto: © Google Maps)

 

Lees ook:

Een beeld uit maart 2010: in Waaslandhaven zijn al stappen gezet voor het ontwikkelen van hernieuwbare energie. Er zullen nog meer windturbines worden gebouwd. Vooraan één van de talrijke...

De aanleg van de Gentboog aan de Vendoorn in Melsele-Zwijndrecht was een goede stap voor een vlotter vrachtvervoer vanuit de haven.REGIO. N-VA Waasland heeft een bepaalde visie omtrent de verdere...

STEKENE/KEMZEKE. Wie de afrit van de E34 naar Stekene, Kemzeke of Nederlandse grens, op drukke momenten tijdens de spits reeds heeft genomen weet dat het daar aanschuiven is en bovendien ontstaan er...

De containertrafiek daalde met 13,9 procent.REGIO. De haven van Antwerpen heeft het voorbije jaar 157.806.429 ton goederen behandeld. Dat is een daling van 16,7 procent in vergelijking met de bijna...

BEVEREN. Gisteravond is brand uitgebroken op een vrachtschip met in het Vrasenedok in de Waaslandhaven. Het vrachtschip is geladen met een 600-tal auto’s. De brandweer van Beveren kreeg de...

Handelaars die inspanningen leveren om hun zaak voor iedereen toegankelijk te maken, kunnen een kunstwerk winnen.SINT-NIKLAAS. De stedelijke adviesraad voor personen met een beperking vindt een...