Wase mandatarissen Vlaams Belang niet naar opening Deurganckdok

WAASLAND. Woensdag wordt het Deurganckdok in aanwezigheid van de koning officieel geopend. Het Havenbedrijf nodigde daarvoor ook de mandatarissen uit van Vlaams belang maar zij vinden het niet opportuun hierop aanwezig te zijn. Met hun afwezigheid willen zij duiden op de twee snelheden in het dossier rond het Deurganckdok en enkele belangrijke problemen waarvoor men geen oplossing heeft gezocht.

Met de komst van het Deurganckdok verwacht men een enorme verkeerstrafiek die de komende jaren nog zal stijgen. Op dit ogenblik is de trafiek en de mogelijkheid per binnenschip en spoor te minimaal. Met de bouw van de Liefkenshoekspoortunnel moet men nog starten zodat deze pas eind 2011 voltooid zal zijn. Vooruitziende bestuurders hadden hier onmiddellijk werk van moeten maken. 
Met de bouw van de Westerscheldetunnel werd de mogelijkheid gegeven om de trafiek van Noord-Frankrijk naar Rotterdam ten dele om te leiden om de weginfrastructuur in en rond Antwerpen te ontlasten. Spijtig genoeg houdt men met dit alternatief onvoldoende rekening en ziet men de tunnel enkel als een regionale meerwaarde. Nochtans zou het optimaliseren van de ontsluitingswegen van/naar deze tunnel een belangrijke ontlasting betekenen van de mobiliteitsproblemen in en rond Antwerpen.
 Het woonrecht in Doel werd nooit goed ondersteund en uitgevoerd en blijkt uiteindelijk een schaamlap te zijn. Vlmaas Belang meent dat met een goede opvolging men had kunnen verhinderen dat woningen gekraakt of geplunderd werden. Na evaluatie blijkt dat de Vlaamse overheid blijkbaar (opzettelijk) weinig voorzien heeft voor de uitoefening van het woonrecht en het opbouwwerk.
De komst van het Deurganckdok heeft een aantal gevolgen gehad op het gebied van natuurcompensaties. De betrokken landbouwers verliezen driemaal aan grond voor de havenuitbreiding: ??nmaal voor de rechtstreekse havenuitbreiding rond Doel, een tweede keer voor de natuurcompensaties en een derde keer voor het Schelde-estuarium. De recente beslissing tot gedeeltelijke ontpoldering en de aanleg van een gecontroleerd overstromingsgebied in de Hedwighe- en Prosperpolder is de spreekwoordelijke druppel?..
De onzekerheid rond Doel en de landbouw in het noorden van de gemeente Beveren blijft voortduren. Nu dat de 1ste fase van het Deurganckdok in gebruik kan worden genomen heeft men het reeds over het Saeftinghedok. Met de inwoners van Doel en de landbouwers in de streek wordt hierover weinig of niet gecommuniceerd.
Ruimtelijk gezien is er voor een zogenaamd Saeftinghedok enkel plaats tussen het Deurganckdok en de kerncentrale, dus pal over de dorpskom van Doel! De grenzen van het aanvaardbare zowel voor de mobiliteit als de omgeving werden reeds overschreden. Bruno Stevenheydens van Vlaams belang hierover: ?De aanleg van een bijkomend containerdok is voor ons onaanvaardbaar. Wij willen ernaar verwijzen dat men de jongste jaren nieuwe technieken heeft ontwikkeld om meer behandelingscapaciteit te ontwikkelen op een zelfde oppervlakte. Men doet er goed aan om verouderde overslagplaatsen op de rechteroever om te vormen tot moderne containerkades. Overslag achter de sluizen op rechteroever heeft het voordeel van een sneller transport via de binnenscheepvaart, het spoor en het wegvervoer aangezien men de mobiliteitsproblemen op linkeroever vermijdt?.
Om al die redenen wenst het Vlaams Belang afwezig te blijven op de offici?le opening. ?Dit betekent echter niet dat wij het dossier rond het in gebruik nemen en de mobiliteitsproblemen niet op de voet zullen volgen?, aldus nog Stevenheydens.? Wij zullen onze verantwoordelijkheid als betrokken mandatarissen ten volle nemen. Er kan geen sprake zijn van nog een bijkomend containerdok in de Waaslandhaven; hiervoor ontbreekt elke maatschappelijke verantwoording tegenover de betrokken inwoners, landbouwers en de mobiliteit.? (F)