Vernieuwing Europa Terminal in Port of Antwerp-Bruges gestart

ANTWERPEN. Port of Antwerp-Bruges en PSA Antwerp hebben vrijdag het startschot gegeven voor de vernieuwing van de kaaimuur en de terminal van de Europa Terminal. De terminal was in 1990 de eerste getijdecontainerterminal in Antwerpen.
Wil de Antwerpen een rol van betekenis blijven spelen op wereldniveau moet er vernieuwd worden. De werken moeten ervoor zorgen dat de nieuwste generatie containerschepen Antwerpen kunnen blijven aanlopen. De diepgang van schepen die aan de 1200 meter lange kaaimuur kunnen aanmeren, wordt vergroot van 13,5 meter naar 16 meter. “Omdat schepen tijdens de omvangrijke werken moeten kunnen blijven aanmeren en om de operationele impact zo beperkt mogelijk te houden, pakken we de kaaimuur aan in drie grote fasen. Daarnaast creëren we een bijkomende tijdelijke ligplaats voor de binnenvaart. Zo garanderen we een vlotte dienstverlening aan onze klanten. De werken worden gespreid over ongeveer 9 jaar en zijn zorgvuldig uitgetekend op basis van het verwachte verkeer in de komende jaren.”, klinkt het.
De vernieuwde terminal bijdragen aan de overgang naar een klimaatneutrale haven. Zo zullen elektrificatie en andere optimalisaties de CO2-uitstoot per container met 50% reduceren, en windmolens het aandeel van hernieuwbare energie verhogen.
De nieuwe kaaimuur krijgt een nieuwe oriëntatie om voldoende afstand tussen passerende schepen en de terminal te garanderen, en om het nabijgelegen natuurgebied Galgenschoor te beschermen. De werken omvatten in de slotfase de bouw van een onderwaterdam om het natuurgebied extra te beschermen en ervoor te zorgen dat het niet verzakt.
De werken zullen 335 miljoen euro kosten. (mb)