Oosterweelverbinding zal Zwijndrecht niet kwetsen

ZWIJNDRECHT. Vrijdag heeft de Vlaamse Regering een principi? beslissing genomen voor de aanleg van de Oosterweelverbinding. Voor de nieuw aan te leggen tunnel zal tolgeld moeten betaald worden. Maar voor Zwijndrecht en Linkeroever was het vooral belangrijk te weten welk tracé er zal genomen worden. Dat wordt het zogenaamde Middentracé dat door de gemeente Zwijndrecht en het Actiecomite werd voorgesteld. Hierbij zal gebruik gemaakt worden van de bestaande weginfrastructuur tussen de Expressweg en de E17. Minister Peeters kwam zelf naar Zwijndrecht om zich van de situatie ter plaatse te laten informeren zodat de leefbaarheid van de gemeente niet in het gedrang komt.

De Oosterweelverbinding is een nieuwe Scheldetunnel die toelaat om de Ring volledig te sluiten en zo in de De Kennedytunnel de verkeersdruk te verminderen. Doelstelling is een veilige, vlotte verbinding die de bereikbaarheid van de haven fors verbetert, een eind maakt aan de verkeersellende op de Ring en het sluipverkeer drastisch terugdringt.


Dat het middentracé wordt genomen stemt iedereen tevreden. Er moet nu nog een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan worden opgemaakt. Ook Linkeroever was bij de problematiek betrokken. Danny Van Hove van het Actiecomite loofde de samenwerking.Die samenwerking gekoppeld aan de steun van het Zwijndrechtse gemeentebestuur, ligt aan de basis dat wij onze slag hebben thuisgehaald. Wij hebben altijd gezegd dat het middentracé zoals de gemeente het had uitgewerkt, de beste oplossing was. De bestaande verbinding blijft en wat nu wordt goedgekeurd beantwoordt er aan?.


Bij het bezoek van Minister Kris Peeters verduidelijkte burgemeester Willy Minnebo dat hetgeen er nu moet worden uitgewerkt niet alleen belangrijk is voor Zwijndrecht maar ook voor Antwerpen en zelfs voor gans Vlaanderen. ? Het heeft zijn weerslag op de leefbaarheid van Zwijndrecht maar ook zal het economisch een belangrijke troef moeten worden voor Antwerpen en zijn haven?, aldus Minnebo. Minister Peeters zei dat het zijn bedoeling was om de flankerende maatregelen, die belangrijk zijn voor de leefbaarheid, te waarborgen.


Die maatregelen moeten echter mee opgenomen worden in het totale uitvoeringsplan en mogen volgens de burgemeester er zeker niet achteraan bij komen met de bedoeling om ze nooit uit te voeren.
De burgemeester wees er op dat het Actiecomite voor een Leefbaar Zwijndrecht, een vrij belangrijke rol heeft gespeeld in het ganse gebeuren. Ook de voltallige gemeenteraad of 6 partijen, hebben zich altijd unaniem achter de standpunten geschaard die door de gemeente werden vooropgesteld. Alles wordt dus gedragen door de ganse bevolking temeer omdat in de voorbije jaren, vanaf 2002-2003 er toch ongeveer 25.000 mensen bereid waren om de petitie te ondertekenen die door het actiecomite werd aangereikt. 


Minister Peeters vond dat Zwijndrecht een duidelijke vraag heeft naar de leefbaarheid van de Neerstraat nabij de Expressweg waar de parallelweg moet komen. Hij wil kijken waarom het daar langs een smalle strook moet komen. Als et niet breed genoeg is moet het langs de overkant komen, de kant van de industrie.Ook voor wat betreft de op -en afritten wil hij zorgen dat er niets wijzigt. Hij zal er over waken dat de milderende maatregelen zullen worden uitgevoerd en dat er niet mee gewacht wordt tot er geen geld meer voor is. "Ik ga er van uit, als alles af is, dat ik nog eens mag langs komen om dan te kijken wat hier gerealiseerd is", zo besloot Minister Kris Peeters. Uit genegenheid werd hem door burgemeester Minnebo een computergrafiek overhandigd. Die stelde enkele markante gebouwen uit de gemeente Zwijndrecht voor.(F)