Inhuldiging vernieuwde Heilige Geesthoek-Walstraat in Zwijndrecht

ZWIJNDRECHT. Tijdens het weekend werden de prachtig heraangelegde Walstraat en Heilige Geesthoek door burgemeester Willy Minnebo en schepen van openbare werken Walter De Wulf officieel ingehuldigd. Begeleid door de Terlochtvrienden werd een muzikale optocht gehouden van aan het Administratief Centrum naar het begin der straten. Heel wat bewoners stapten mee op. De werken omvatten ook een volledige aanleg van de Oude Walstraat, een verbindingsweg nabij de Krijgsbaan in de richting van de Melselestraat. Ook het deel van de H.Geesthoek tot aan de Fortlaan was in de werken begrepen.De aanleg van een rondpunt is daar de meest opvallende realisatie. Het volledige werk werd geraamd op 1.440.000 euro.

Door deze werken is het ook definitief gedaan met de aansluiting van het verkeer met de Krijgsbaan. Lang voor de grote verkeersproblemen op de E17 hadden de bewoners van deze eerder landelijke woonstraten, klachten over het sluipverkeer en de snelheid doorheen hun straten. Ze konden van op de Krijgsbaan naar het centrum. In 1995 werd op vraag van de buurtbewoners, de Walstraat door het plaatsen van paaltjes, omgevormd  tot een doodlopende straat. Doch, tijdens de werken aan de N70 werden beide straten voor eenrichtingsverkeer als omleidingsweg gebruikt.


Na het einde van de werken besliste het college, in zitting van 27 juni 2000, om beide straten af te sluiten van de Krijgsbaan gedurende de proeftijd van 6 maanden. Het resultaat was duidelijk: geen autosluipverkeer meer. Op deze ingreep kwam geen enkele reactie, noch van bewoners van de betrokken straten, noch van anderen.
Ondertussen werden de werken voor de heraanleg van de Walstraat en H.Geesthoek, verder voorbereid. In 1997 besloot de gemeenteraad om het project in te dienen voor opname in het subsidi?ngsprogramma van het Vlaams Gewest voor de aanleg van riolen. Het werd opgenomen in het subsidi?ngsprogramma voor het jaar 2002. In augustus 1999 kreeg het ontwerpbureau Stokmans uit Kapellen de opdracht om een ontwerp op te maken dat past bij een woongebied met een landelijk en agrarisch karakter. Eens alles uitgewerkt vertrok de aanvraag voor een bouwvergunning op 6 februari 2002 en dat de administratie niet vlug werkt, werd bewezen door het feit dat pas 19 maanden later er een bouwvergunning binnenkwam.


De werken verliepen in fasen en in maart 2005 was alles afgewerkt. De heraanleg van de wegenis begint in de Heilig Geesthoek ter hoogte van de Verstocktstraat en in de Fortlaan, waar het rond punt dient om de snelheid te verlagen en de verkeerssituatie te verduidelijken. Hier zijn eveneens een aantal parkeerplaatsen voorzien. De wegverharding bestaat uit asfalt, met plaatselijk voetpaden in betontegels. De verbinding met de Melselestraat is onmogelijk gemaakt door een fietssluis ter hoogte van de Krijgsbaan.


 Er werden 3.597 meter boordsteen geplaatst, 100 straatkolken gestoken, 955 m opritten in betonstraatstenen en 1.150 m voetpaden gelegd. In totaal was er 6.450 m2 asfalt nodig voor de wegverharding.
Bijzonder groot belang werd gehecht aan de riolering. De vuilwaterriolering voert het afvalwater af en de dakwaters van al bestaande gebouwen. Voor de regenwaterafvoer werd zo veel mogelijk gebruikgemaakt van baangrachten. De natuur herleeft hier. Waar nodig werd voorzien in een aparte regenwaterriolering. Om het waterhuishouden in goede banen te leiden, werden meer dan 2 km buizen gestoken, 40 inspectieputten geplaatst en 1.450 meter grachten geruimd en geprofileerd.


Tenslotte werden voor bijna 10.000 euro bomen aangeplant. Dat was nodig vermits de oude canadapopulieren allemaal werden gerooid. Is de kostprijs 1.440.000 euro incl. BTW, er hoorden wel subsidies bij van 654.473 euro voor betoelaagbare rioleringswerken en 462.636 euro voor de overige werken uit het investeringsfonds. De gemeente betaalt de rest, zijnde 326.891 euro. (F)