Onze-Lieve-Vrouw van Gaverlandschool wint provinciaal voetgangersproject

MELSELE. De Vrije school uit de Sint-Elisabethstraat of de Onze-Lieve-Vrouw van Gaverlandschool, heeft een provinciale prijs gewonnen rond duurzaam voetgangersbeleid in de "Fotostripwedstrijd zichtbaarheid in het verkeer". Tijdens de 'Week van de Zachte Weggebruiker 2004' namen scholen deel aan het project '5 voor 12', georganiseerd door de Voetgangersbeweging vzw. Van de 98 aangeschreven basisscholen schreven 23 scholen in voor de wedstrijd. Tien scholen haalden de eindmeet. De Onze-Lieve-Vrouw Van Gaverland school uit Melsele sleepte een geldprijs ter waarde van 2 500 euro in de wacht.
Het provinciebestuur Oost-Vlaanderen steunde het project in het kader van een duurzaam voetgangersbeleid. Schoolkinderen nemen nog steeds een zwakke positie in het verkeer in. Daarom zijn scholen een belangrijke doelgroep bij het uitwerken van een duurzaam voetgangersbeleid. Het project '5 voor 12' kende succes en liet de hogere overheden een duidelijke stem horen om de veiligheid van de schoolkinderen als prioritair te beschouwen.
Het provinciebestuur bezorgde alle 98 scholen, die meededen aan '5 voor 12' een pakket met zichtbaarheidmateriaal: 10 fluorescerende vestjes, 20 fluo armbanden, 10 schooltasriemen en een uitrusting gemachtigd opzichter. De scholen konden zelf kiezen hoe ze dat materiaal gebruikten.
Maar om de scholen aan te moedigen om het materiaal op een effici?nte, zinvolle en creatieve manier in te zetten, organiseerde het provinciebestuur een fotowedstrijd. De opdracht was het zichtbaarheidmateriaal op een ludieke manier in beeld te brengen. De titel, het beeldmateriaal en de teksten moesten een duidelijke boodschap brengen die de doelgroep, meer bepaald de kinderen uit het basisonderwijs, wist te overtuigen of minstens aan te spreken over het thema 'zichtbaarheid in het verkeer'.
Melsele werd winnaar maar de tien scholen die een inzending bezorgden, worden alle beloond tijdens de prijsuitreiking.  De Onze-Lieve-Vrouw Van Gaverland wil nu met de gewonnen 2.500 euro investeren in verkeersveiligheid op een zinvolle manier. Het kan bijvoorbeeld worden aangewend om een aangepaste inrichting te voorzien op het domein van de school, aansluitend op een veilige zone 30. Of de school kan het geld ook investeren in zichtbaarheidmateriaal voor de leerlingen, in fietsenstallingen of in verkeerseducatief materiaal.
De andere negen scholen ontvangen elk een waardebon van Droomland ter waarde van 250 euro. Uit Beveren is daar ook nog de Gemeentelijke Basisschool bij en uit Temse de Vierklaver en verder:  Basisschool Molenveld uit Denderhoutem (Haaltert), Taborschool Bellem uit Aalter, Vrije Basisschool uit Nazareth, Basisschool Ophasselt uit Geraardsbergen,
Sint-Jozefschool - Basisschool Mere,  Stedelijke Basisschool Westerhem uit Sint-Denijs-Westrem en de  Vrije Basisschool Mariavreugde uit Wondelgem.
Vanaf 1 september 2005 krijgen alle schoolomgevingen in Vlaanderen het statuut van zone 30. In Beveren is dat reeds uitgevoerd maar niet alle gemeenten en scholen kunnen tegen deze datum ook klaar zijn om naast de verplichte invoering van zones 30, ook een aangepast verkeersinfrastructuur en verkeerseducatief beleid te voeren. Beide worden in het beste geval naadloos op elkaar afgestemd om geen vals verkeersveiligheidsgevoel aan de schoolpoort te cre?ren. Alle ouders en scholen willen een verkeersveilige schoolomgeving en dan moet in eerste instantie de rijsnelheid aan de schoolpoort, maar ook in de aanlooproutes, drastisch naar beneden. Door deze wedstrijd heeft de provincie in elk geval reeds een duidelijk signaal wil geven en sensibiliseren ten aanzien van alle scholen en gemeenten om zich tijdig voor te bereiden op de zones 30.
De inzending van de Onze-Lieve-Vrouw van Gaverlandschool zal zeker bekend gemaakt worden want door het provinciebestuur werd ze in stripvorm gezet. Het ingezonden beeldmateriaal van alle deelnemende scholen zal ook via diverse kanalen gecommuniceerd worden en levert bruikbaar materiaal op voor illustraties over verkeerseducatie, fototentoonstellingen, publicaties in tijdschriften en mobiliteitsprojecten van het provinciebestuur. Het materiaal krijgt hierdoor een belangrijke voorbeeldfunctie van en voor scholen. (F)