Concrete gegevens voor Zonaal VeiligheidsPlan Zwijndrecht

ZWIJNDRECHT. Het Zonaal veiligheidsPlan of ZVP is klaar en zal aan de gemeenteraad ter kennisgeving worden voorgelegd. Het kwam tot stand na effici?nte  besprekingen en afspraken tussen alle betrokken leden van de zonale veiligheidsraad met burgemeester Minnebo en de Procureur des Konings Van Lijsbeth, in overleg met korpschef Ronald Piedfort, de directeur-co?rdinator P.Neels en de verantwoordelijken van andere betrokken diensten. Zij bepaalden een duidelijke richting aan de beleidsvisie en het veiligheidsbeleid. Dat is terug te vinden in het ZVP voor de periode 2005-2008. In het plan zitten prioriteiten op vlak van veiligheid rond woninginbraken en verkeersveiligheid. Tevens werden nog 3 aandachtspunten genoteerd: de problematiek van het interfamiliaal geweld, leefmilieu en de organisatie van een bevolkingsbevraging in een enqu?te. In dit laatste kan de burger zijn mening zeggen over veiligheid en de werking van de lokale politie. De resultaten hiervan kunnen meespelen voor het bepalen van de prioriteiten voor 2006.
De lokale politie van Zwijndrecht wil inspanningen leveren die leiden tot de realisatie van ??n fundamenteel doel dat neerkomt op het garanderen van de veiligheid van de burger. Dit moet gebaseerd zijn op democratische, kwalitatieve en cli?ntvriendelijke politiewerking.
Politiezone Zwijndrecht is een ??n gemeentezone in het gerechtelijk arrondissement Antwerpen. De politie moet waken over 17.914 burgers waarvan ook 411 allochtonen. Met PZ Antwerpen werd in oktober 2003 een "protocol van interzonale samenwerking" afgesloten met concrete afspraken voor bijvoorbeeld, wederzijdse bijstandsplicht, afspraken in gebruik van opsluitcellen. Het voornaamste doel van deze onderlinge hulp is het kunnen garanderen van een effici?nte en kwalitatieve politiezorg. De zeer korte nabijheid van grootstad Antwerpen heeft zeker een effect op het veiligheidsbeleid in PZ Zwijndrecht.
De 1781 ha oppervlakte van de gemeente is onderverdeeld in 3 gebieden en een belangrijk gegeven  is, dat 1/3 van het grondgebied havengebied is. Het ligt ten noorden van de E34-Expressweg en bestaat uit industrie met zelfs aanwezigheid van SEVESO-bedrijven. Voor dit gebied heeft Zwijndrecht in 2002 een protocolakkoord afgesloten met de federale politie- scheepvaartpolitie zodat deze laatste in dit gebied optreedt. De andere 2 gebieden zijn de woonkernen tussen de E34 en de E17 en tussen E17 en de Schelde.
De verkeersassen in Zwijndrecht drukken een belangrijke stempel op de politiezone. Die verkeersassen zijn de E34, de N70, de E17, de spoorlijn Antwerpen -Gent met een perron in de gemeente en de tramlijn Zwijndrecht-Merksem. Tenslotte heeft de aanwezigheid van drukbezochte warenhuizen Carrefour, Aldi, Lidl ?n een winkelstraat, ook invloed op politiewerking. Dan zijn er ook nog 3 grote basisscholen.
In het ZVP werd het veiligheidsbeleid vooral op 2 domeinen geanalyseerd: criminaliteit en verkeer. Zich baseerden op de cijfers van 2002 mag besloten worden dat diefstal en afpersing met 61% de absolute top vormen op vlak van criminaliteit. Op de 2de plaats kwamen gewelddadige misdrijven op eigendommen wat voornamelijk neerkwam op vandalisme.
In het criminaliteitsfenomeen "woninginbraken" staat Zwijndrecht op arrondissementeel vlak op de 7de plaats van de ongeveer 30 gemeenten. Voor de PZ Zwijndrecht blijft dfit dan ook het meest ernstige op vlak van veiligheid.
In het probleemveld 'verkeer', spreken cijfers van 2003 van 91 ongevallen met 85 licht- en 6 zwaargewonden. De oorzaken waren in hoofdzaak onaangepaste snelheid en het niet naleven van de voorrangsregels. De ongevallen situeerden zich vooral op de Krijgsbaan, de N70, de as P.Coplaan-Statiestraat en de as Heirbaan - Dorpsstraat Burcht.Zowel in 2002 als 2003 gebeurden de meeste ongevallen met gewonden, buiten de bebouwde kom.
Merkwaardige vaststelling is dat heel wat van de 111 ongevallen met stoffelijke schade in 2003, gebeurden in de Zwijndrechtsestraat aan de parking van de Carrefour. Voor de rest is de plaats van deze ongevallen te vergelijken met deze van ongevallen met gewonden.
In verband met de veiligheid blijven in Zwijndrecht de 2 meest ernstige fenomenen, nog altijd de zware inbraken in woningen en de verkeersongevallen met lichamelijk letsel. Maar in gans het arrondissement Antwerpen samen zijn de meest ernstige fenomenen wel feiten tegen de lichamelijke integriteit zoals opzettelijke slagen en verwondingen. Ze namen in het arrondissement fel toe maar in Zwijndrecht daalden ze spectaculair tot 1,58 feiten per 1000 inwoners. Enkel PZ Rupel kende nog een kleinere risicograad. Arrondissementeel volgen dan feiten tegen de morele integriteit met o.a. bedreigingen, racisme die in Zwijndrecht ook gering zijn. Als 3de komen dan in het arrondissement  de verkeersongevallen met letsel.
 Uit al de gekende concrete gegevens werd het Zonaal VeilighedsPlan opgezet door de veiligheidsraden. Op 30 juni 2004 werd het formeel goedgekeurd voor 2005-2008. De Procureur wees er toen op dat 'overlast' in steeds meer gemeenten als prioriteit of aandachtspunt wordt opgenomen. Het kwam tot overleg en discussie met Zwijndrecht en 'overlast' werd geen prioriteit of aandachtspunt in PZ Zwijndrecht omdat hier heel weinig feiten zijn en het aandachtspunt 'Milieu' er bepaalde zaken van opvangt.
De politiezorg moet leiden tot een hogere levenskwaliteit van de burgers en een hoogwaardige politionele dienstverlening. Uit het ZVP blijkt ook dat de lokale politie belangrijke basisprincipes aan haar werking verbonden heeft. Zij zelf is 'gezagsafhankelijk' want een politiedienst is in de eerste plaats een uitvoeringsorgaan. Basisprincipes zijn o.a. ook de wettelijkheid van het politieoptreden, het respect voor de rechten en vrijheden van elke burger en het veroorzaken van een minimale hinder bij het uitvoeren van de opdrachten.(F)