E-loket voor parkeren en digitaal parkeerticket
SINT-NIKLAAS. De stad Sint-Niklaas heeft de modernisering van z’n parkeerbeleid afgerond nu de laatste stappen in de praktijk actief zijn: een eloket voor parkeerproducten en een sms-parkeerticket. Het moderniseringsproces begon in 2014.
Sinds 2014 werkt het stadsbestuur van Sint-Niklaas aan de modernisering van het parkeerbeleid dat eenvoudig, gebruiksvriendelijk en voordelig moest worden. Begin werd dat in het straatbeeld duidelijk met de invoering van de slimme parkeerautomaten en een vereenvoudiging van de tariefstructuur naar twee tarieven: straatparkeren en pleinparkeren. In de hele stadskern geldt het parkeerregime van 9 tot 18 uur, van maandag tot en met zaterdag. Overal in de stadskern geldt een gratis kwartier en 30 minuten gratis winkelparkeren is mogelijk op acht locaties, waaronder de zone voor het stadhuis op de Grote Markt.
Sinds maart 2017 kan een parkeerplaatsje digitaal betaald worden via de app 4411 en via sms. Controle gebeurt gebeurt sindsdien via scanning van de nummerplaat waardoor een papieren parkeerticket achter de voorruit niet meer nodig is. Voorwaarde is wel dat de nummerplaat correct en volledig (dus ook het cijfer 1 dat voor de letters staat) is ingevoerd.
Deze zomer komt daar het e-loket voor parkeerproducten bij. Naast een tijdelijk parkeerverbod en parkeerverbodsborden is het e-loket nu ook beschikbaar voor een toelating bewonersparkeren, aanvragen/verlengen/betalen van een plein- of straatabonnement. Het aanbod wordt nog verder uitgebreid, onder andere met een halve dag pleinabonnement en een abonnement marktkramer. Ook een parkeerretributie kan online bekeken en betaald worden. Alle online diensten en alle informatie rond parkeren in de stad zijn gebundeld op sint-niklaas.be/parkeren. De mobiliteitswinkel in het stadhuis blijft bestaan. (mb)