De Sint-Maarten Middenschool reikt Herman Heyse Cultuurprijs uit

BEVEREN. De Sint-Maarten Middenschool heeft al haar leerlingen een beetje kunstenaar laten zijn in "Grenzen!?", een thema waar Groot-Beveren al meerdere maanden in ondergedompeld zit. "Grenzen!?" was de prikkel die dit jaar alle leerlingen van de Sint-Maarten Middenschool artistiek in beweging heeft gezet. Het heeft meer dan 600 jonge tieners, tussen 12 en 14 jaar, misschien wel onbegrensd laten dromen. In alle klassen van het eerste jaar werd gewerkt aan bas-reli?fs met half verheven beeld- of beter gezegd, kneedhouwwerk uit brooddeeg.
In het tweede jaar werd een po?zieprogramma op school de aanleiding om rond het thema gedichten te gaan schrijven. Uit de indrukwekkende verzameling plastische en woordkunstwerkjes werden er, na veel wikken en wegen, in elke categorie twintig weerhouden. Twee vakjury's, met specialisten en kunstenaars in de domeinen 'plastische kunst' en 'woordkunst', boog zich over het werk van deze genomineerden en kende prijzen toe.
De bekendmaking van de winnaars en de feestelijke prijsuitreiking volgt op vrijdagavond 25 februari 2005 om 20u in de Sint-Maarten Middenschool, Kallobaan 3A in Beveren. Gastspreker daarbij wordt niemand minder dan de veel gelauwerde jeugdschrijver Bart Moeyaert!
 Vanaf maandag 28 februari tot zaterdag 3 maart worden de werken van de prijswinnaars en van alle, 2 X 20, laureaten aan het Beverse cultuurpubliek getoond op een tentoonstelling in de foyer van het Cultureel Centrum 'Ter Vesten'. Deze tentoonstelling heet 'Grenzen gekunsteld' en sluit aan bij het veelzijdig jaarproject van het CC 'Ter Vesten' rond het thema 'Grens'.
Directeur Walter Van Dam omschreef de bedoeling en zei: " De school wil op die manier het belang van artistieke vorming als onderdeel van een brede vorming in de verf zetten. Vooraleer zich te gaan specialiseren en verdere studiekeuzes te maken is het immers belangrijk dat leerlingen, die pas aan het secundair onderwijs begonnen zijn voldoende keuzemogelijkheden en een brede kijk op de wereld meekrijgen. Talenten in veelzijdigheid en gelijkwaardigheid kansen geven is tenslotte een belangrijke opgave voor onderwijs vandaag."(F)