Hele jaar veerdienst Doel-Lillo stond in verkiezingsprogramma Vlaams Belang

BEVEREN.  Vlaams volksvertegenwoordiger Annick De Ridder van VLD, heeft voorgesteld om de veerdienst Lillo-Doel het hele jaar te laten varen en uit te breiden met een vernieuwde aanlegplaats bij het Fort Liefkenshoek. Een voorstel dat Bruno Stevenheydens vijf jaar geleden ook al had geprogrammeerd. In het najaar van 2001 legde hij het voorstel zelfs voor in de gemeente -en provincieraad. De voorbije jaren heeft hij ook aangedrongen bij het gemeentebestuur om de vervallen aanlegsteiger aan Fort Liefkenshoek te laten herstellen. Stevenheydens vindt het nu positief dat een VLD-parlementslid zich achter dit dossier zet.
Maar de Vlaams Belang voorman heeft nog wel meer prachtige idee?n om het  wandel- en het fietstoerisme aan de Schelde te bevorderen. Het is meer dan 5 jaar geleden dat hij het plan opvatte om een fietspad op de Scheldedijken te verwezenlijken van in Rupelmonde tot in Zeeuws-Vlaanderen. Via de veerdienst Fort Liefkenshoek/Lillo/Doel zou men op een aangename manier de omweg rond het Deurganckdok kunnen vermijden. Fiets- en wandelpaden zijn erg in trek. Bewijs daarvan is het fietspad van Rupelmonde langs Temse en zo op de beide oevers van de Schelde ter hoogte van Hamme en Klein-Brabant. Op mooie zomerdagen betekent dat fietspad een belangrijke toeristische en recreatieve meerwaarde voor de regio.
Maar vanaf Rupelmonde tot aan de Nederlandse grens is er geen fietspad meer langs de Schelde. Fietsers moeten bijvoorbeeld tussen Antwerpen en Doel doorheen het havengebied rijden. Een hoge dijk ontneemt de fietsers het zicht op de Schelde. De fietspaden doorheen het   havengebied zijn een saai stukje. Mensen die met de fiets vanuit Antwerpen naar Doel rijden beklagen zich steeds de eentonige route. Nochtans zou een fietspad met zicht op de Schelde een breuk vormen met de eentonigheid. Van aan Rupelmonde tot in Zeeuws-Vlaanderen zou men met weinig middelen en mits medewerking van verschillende provincies en bedrijven een eenvoudige fiets- en wandelroute kunnen realiseren. Inderdaad enkel en alleen langs het water, want het water verveelt nooit.
De Scheldefietsroute zou ook grensoverschrijdend kunnen zijn, eventueel tot in Breskens. Zo gezien, kan het kaderen in de INTERREG -projecten waar zowel Oost-, West- en Zeeuws-Vlaanderen bij betrokken zijn en op steun kunnen rekenen van Europa. Bruno Stevenheydens is ook van mening dat de leefbaarheid van de polderdorpen Doel en Kallo door deze Scheldefietsroute een belangrijke meerwaarde zouden krijgen leveren. Bij de route past dan ook de heraanleg van de  aanlegsteiger bij fort Liefkenshoek en de uitbreiding van de veerdienst tussen Doel en Lillo naar fort Liefkenshoek.
Langs de andere kant van de Wase Scheldeoever moet volgens Stevenheydens werk gemaakt worden van de verderzetting van het fietspad op de dijk dat nu al van  Temse tot in  Rupelmonde loopt. Het zou op de dijken van Bazel, Kruibeke via Burcht, St-Anneke, Zwijndrecht, Kallo en Doel verder door Nederland langs het Verdronken Land van Saefthinghe, Paal, Kruispolder moeten leiden naar  Terneuzen en Breskens.(F)