Toerisme Antwerpen richt zich naar Amerikanen

Door betere mobiliteit en vlottere verbindingen zetten veel meer Waaslanders een stap in Antwerpen. Meer en meer wordt dan ook kennis gemaakt met het leven in de stad. En zeker op het vlak van toerisme. Het stadsbestuur heeft beslist om Antwerpen voor te dragen als partnerstad in het toeristisch samenwerkingsverband "Cool Capitals', dat zich richt op de markt van Amerikaanse toeristen. Het engagement wordt aangegaan vanaf 2005. Het bezoekersaantal uit de Verenigde Staten groeit en de Amerikanen zijn de 4de belangrijkste groep toeristen met 7 % van de overnachtingen. De Amerikaanse markt wordt belangrijk geacht en daarom dat Toerisme Antwerpen haar promotieacties in de Verenigde Staten opvoert. Met Cool Capitals kan een nieuwe strategie gevolgd worden. Reeds in 2003 werd op initiatief van Amsterdam een concept uitgewerkt om in een grensoverschrijdend stedenverband, bestemmingen met acties gericht op 'lifestyle' in de markt te zetten. Sinds begin 2004 werken Z?rich, Wenen en Amsterdam al samen in dit partnerverband 'Cool Capitals'. Vaste thema's hierbij zijn mode, architectuur en design, kunst en gastronomie. Antwerpen is volgens het Nederlands Bureau van Toerisme en het Belgisch Bureau van Toerisme in New York de geknipte stad om toe te treden tot dit stedenverband van maximaal vijf steden.
De acties van Cool Capitals richten zich selectief op de belangrijkste steden aan de Amerikaanse Oostkust  met New York, Boston, Chicago, Atlanta en op Los Angeles en San Francisco. Het Cool Capitals programma informeert de potenti?le consument, die zowel de vrijetijdsbezoeker kan zijn als de zakentoerist of de bezoeker van "meetings, incentives, conventions en exhibitions." (F)