Schepen Luc Maes lanceert voorstel over sluikstortprobleem
BEVEREN. Schepen Luc Maes van Openbare Werken, Lokale Economie, Leefmilieu en Energiebeleid heeft een brief gezonden naar minister Crevits aangaande het probleem van sluikafval langs de openbare wegen waarover zij woensdag een persbericht heeft rondgestuurd. "Enkel een aanpak ten gronde zal hiervoor het tij kunnen keren. Ook voor de gemeenten lopen de maatschappelijke kosten van het vele sluikafval alsmaar verder op. Vlaanderen wordt er spijtig genoeg ook niet mooier van", aldus Luc Maes. In zijn brief doet hij een voorstel om eenzelfde aanpak als een aantal andere Europese landen in overweging te nemen.
De schepen las in de persnota dat het opgehaalde sluikafval weer gestegen was en dat de minister een plan uitwerkte om meer te controleren en de boetes sneller te innen. "Ik vrees dat dit niet echt veel zoden aan de dijk zal brengen", denkt Maes, "Ook wij als gemeenten hebben enorm veel last van sluikafval. Ook bij ons zijn continu enkele mensen bezig met de opruim van vooral verpakkingsafval. De kostprijs hiervoor loopt voor de gemeente Beveren op tot boven de 100.000 euro. Gelukkig zijn er heel wat mensen die dit afval bijhouden maar spijtig genoeg zie je ook al te dikwijls autoraampjes opengaan en allerlei dingen naar buiten vliegen."
Deze winter hebben heeft men in Beveren ongeveer 50 km baangrachten laten ruimen om de veiligheid bij overvloedige regenval optimaal te houden. Het maaisel wordt, zoals wettelijk voorzien, op de aanpalende percelen gedeponeerd om door de landbouwers te worden ondergeploegd. Maar die landbouwers klagen terecht meer en meer over het vele verpakkingsafval dat zo op hun percelen wordt gedropt en trouwens een gevaar vormt voor grazend vee. De gemeente probeert na de werken zo veel mogelijk afval manueel uit te rapen maar dit is een beetje dweilen met de kraan open. Het maaisel en slib voortaan afvoeren zou de kostprijs van deze ruimingen minstens vertienvoudigen en is onbetaalbaar voor de gemeente.
Luc Maes: "De enige echte duurzame oplossing zal er uit bestaan dat we dit afval opnieuw een waarde geven zoals dit nog veelal het geval is met glazen statiegeldverpakking. Dit soort afval vind je niet langs de weg. Andere Europese landen zoals Duitsland, Zweden en Kroatië hebben reeds een tijd geleden ook statiegelden ingevoerd voor grote en kleine PET flessen en zelfs voor drankblikjes. In deze landen zie je dit soort afval dan ook niet langs de weg liggen want het heeft een waarde. Als mensen het toch nog wegsmijten zullen anderen het wel oprapen."
Misschien is het Vlaamse niveau hiervoor niet bevoegd maar dan kan men het probleem aankaarten op federaal of nog beter, op Europees niveau. Een Europese eenvormige regeling zou natuurlijk ideaal zijn. Bij een bezoek aan het buitenland hoeft men niet telkens de verpakkingen daar in te leveren.
Uiteraard zal de distributiesector v olgens schepen Maes, hiervoor niet staan springen omwille van de bijkomende kosten maar automaten en een goede organisatie lossen dit in het buitenland toch ook op. De bijkomende werkgelegenheid is natuurlijk mooi meegenomen. Nu worden de kosten afgewenteld op de gemeenschap, op alle belastingbetalers, ook op zij die wel discipline hebben of dergelijke verpakkingen niet kopen.
"Het geeft ook mogelijkheden om deze materialen veel zuiverder te recupereren en hergebruiken. Beter ontworpen kunststofverpakkingen zouden zelfs in een "cradle to cradle" kringloop kunnen gebruikt worden zodat we niet langer over afval spreken maar over volwaardige, evenwaardige grondstoffen om nieuwe verpakkingen of andere producten te maken."
Schepen Luc Maes hoopt dat minister Crevits zijn voorstel eens ernstig wil bekijken om ook de gemeenten en al hun inwoners te verlossen van dit alsmaar toenemend probleem en onnodige kosten. (Rolf Duchamps)