Minister Peeters wil geen fietsersbrug maar verkeerslichten
BEVEREN/KALLO. Gemeente-en provincieraadslid Luc Maes (VLD) had aan Vlaams Minister Kris Peeters van openbare werken, reeds een voorstel gedaan om de fietsers die Kallo aandoen, meer veiligheid te geven aan de brug over de E34 -Expressweg. Vooral nu de fietsers, die richting Kallo rijden, aan de brug moeten oversteken om het nieuwe fietspad van de Melseledijk te bereiken. Maes vindt het fietspad uiteraard al een verbetering, maar de op- en afritten zelf blijven zeer gevaarlijke punten mede door het vele vrachtverkeer. Hij verwees naar het meisje dat er in juni 2004 nog verongelukte. Omdat hij vernam dat er momenteel plannen in ontwikkeling zijn om op- en afrit herin te richten met extra aandacht voor de zwakke weggebruiker, wou hij de minister toch op enkele zaken wijzen. Maar deze geeft geen gevolg aan het voorstel van Maes. De overheid wil het woon- en vrachtverkeer richting van de nabijgelegen industrie, zo veel mogelijk scheiden en van dit kruispunt weghouden maar ook de bevoorrading van en de ambachtelijke bedrijvigheid in de grote woonkern Beveren-Melsele zal blijvend het verkeer in die richting zenden. Luc Maes stelt dan ook voor de fietsers een drastische oplossing voor en denkt aan Wetteren aan de afrit van de E17 waar voor de fietsers ook geen oplossing werd gevonden en men tenslotte overging tot het aanleggen van een aparte fietsersbrug iets verderop. Ook voor Kallo zou het een oplossing kunnen zijn. Een apart fietspad kan onmiddellijk aansluiten op het nieuwe fietspad, dat door de gemeente dit jaar werd aangelegd richting Kallo op de dijk.
Luc Maes heeft dus de oplossing bij de hand maar hij weet ook dat het niet de goedkoopste is maar een goede veiligheid voor de zwakke weggebruiker is volgens hem, een prijs waard. Hij weet ook dat er idee?n en mogelijks al plannen zijn om aparte fietsverbindingen op andere plaatsen over of onder de E34 aan te leggen. Maar indien deze te ver verwijderd zijn van dit kruispunt zal het moeilijk zijn om alle fietsverkeer op dit afrittencomplex te verbieden en zullen er onveilige situaties blijven bestaan. Deze oplossingen zijn meestal goed voor het recreatieve fietsverkeer maar minder voor het woon werk of schoolverkeer. Maes ziet zijn voorstel dan ook meer als een aanvulling op deze plannen.
Hij verwees er ook naar dat Kallo reeds vele offers heeft moeten brengen voor de havenuitbreiding en dat een extra investering voor veiligheid en leefbaarheid dan ook meer dan welkom is. Voor de scholieren die met de fiets naar school rijden in Beveren, voor de vele wielertoeristen en recreatieve fietsers die langs daar naar haven en polders rijden, is de aanpak van de weg naar Kallo dringend nodig.
Maar Minister Peeters keek de andere richting uit. Hij vindt het te duur en ook niet nodig omdat de veiligheid van fietsers zal verzekerd worden met verkeerslichten.
Luc Maes betwijfelt dat en vraagt zich af of lichten, de fietsers gaat beschermen tegen de vrachtwagens. En terecht want meerdere dodehoekongevallen gebeurden precies aan verkeerslichten. Een duurzame oplossing zal er slechts zijn wanneer het fietsverkeer volledig wordt gescheiden van het gemotoriseerd verkeer.
De minister gebruikt ook het argument dat de oprit Kallo over lange termijn zal worden afgesloten en bevestigd daarmee eerdere berichten. Als dat zo is, zal deze oprit dan moeten vervangen worden door een oprit naar de parallelweg waardoor de gevaarlijke punten voor de fietsers gewoon zullen verschuiven. Het zijn vooral deze op en afritten die het gevaarlijkst zijn voor de fietsers.
Gemeente - en Provincieraadslid Luc Maes, betreurt ook dat de minister geen verder onderzoek wenst te verrichten naar een weliswaar duurdere maar een volledig veilige totaaloplossing voor de fietsers op deze brug en aan deze op en afrit. Luc Maes besluit: "In Nederland zou men ongetwijfeld voor deze oplossing kiezen. De fiets wordt er uiteraard veel meer gebruikt mede omdat fietsen er veel veiliger is. Het aantal verkeersdoden per 100.000 inwoners bedraagt er slechts de helft van het cijfer in Vlaanderen".(F)
Luc Maes heeft dus de oplossing bij de hand maar hij weet ook dat het niet de goedkoopste is maar een goede veiligheid voor de zwakke weggebruiker is volgens hem, een prijs waard. Hij weet ook dat er idee?n en mogelijks al plannen zijn om aparte fietsverbindingen op andere plaatsen over of onder de E34 aan te leggen. Maar indien deze te ver verwijderd zijn van dit kruispunt zal het moeilijk zijn om alle fietsverkeer op dit afrittencomplex te verbieden en zullen er onveilige situaties blijven bestaan. Deze oplossingen zijn meestal goed voor het recreatieve fietsverkeer maar minder voor het woon werk of schoolverkeer. Maes ziet zijn voorstel dan ook meer als een aanvulling op deze plannen.
Hij verwees er ook naar dat Kallo reeds vele offers heeft moeten brengen voor de havenuitbreiding en dat een extra investering voor veiligheid en leefbaarheid dan ook meer dan welkom is. Voor de scholieren die met de fiets naar school rijden in Beveren, voor de vele wielertoeristen en recreatieve fietsers die langs daar naar haven en polders rijden, is de aanpak van de weg naar Kallo dringend nodig.
Maar Minister Peeters keek de andere richting uit. Hij vindt het te duur en ook niet nodig omdat de veiligheid van fietsers zal verzekerd worden met verkeerslichten.
Luc Maes betwijfelt dat en vraagt zich af of lichten, de fietsers gaat beschermen tegen de vrachtwagens. En terecht want meerdere dodehoekongevallen gebeurden precies aan verkeerslichten. Een duurzame oplossing zal er slechts zijn wanneer het fietsverkeer volledig wordt gescheiden van het gemotoriseerd verkeer.
De minister gebruikt ook het argument dat de oprit Kallo over lange termijn zal worden afgesloten en bevestigd daarmee eerdere berichten. Als dat zo is, zal deze oprit dan moeten vervangen worden door een oprit naar de parallelweg waardoor de gevaarlijke punten voor de fietsers gewoon zullen verschuiven. Het zijn vooral deze op en afritten die het gevaarlijkst zijn voor de fietsers.
Gemeente - en Provincieraadslid Luc Maes, betreurt ook dat de minister geen verder onderzoek wenst te verrichten naar een weliswaar duurdere maar een volledig veilige totaaloplossing voor de fietsers op deze brug en aan deze op en afrit. Luc Maes besluit: "In Nederland zou men ongetwijfeld voor deze oplossing kiezen. De fiets wordt er uiteraard veel meer gebruikt mede omdat fietsen er veel veiliger is. Het aantal verkeersdoden per 100.000 inwoners bedraagt er slechts de helft van het cijfer in Vlaanderen".(F)