Neckermann.com herschikt Belgische activiteiten
SINT-JANSTEEN (NL)/TEMSE. Internetwinkel Neckermann.com heeft vrijdag tijdens een bijzondere ondernemingsraad laten weten dat het zijn vestiging in Temse sluit. In de vestiging werken 72 mensen. Minder dan de helft van de jobs verhuist naar de Nederlandse vestigingen in Sint-Jansteen en Terneuzen. De sluiting maakt deel uit van een herstructurering.
Vrijdag deelde de directie van Neckermann.com tijdens een bijzonder ondernemingsraad mee dat de Belgische activiteiten grondig gaat herstructureren. De herstructurering is nodig om de concurrentiepositie op lange termijn te garanderen. Neckermann.com evolueerde van een postorderbedrijf naar een e-commercebedrijf met een voornamelijk online verkoop maar de interne structuur veranderde onvoldoende mee. Samen met een steeds zwaardere concurrentie zijn herstructureringen onvermijdelijk.
Nerckermann.com wil z'n activiteiten op de Belgische markt meer op de online verkoop richten. Volgens de plannen zal dat gebeuren vanuit de hoofdzetel in Sint-Jansteen, net over de grens in Nederland, en vanuit de vestiging in Terneuzen. Dat betekent ook dat de vestiging in Temse, waar 72 mensen werken, dicht moet. Van de 72 jobs kunnen er 31 verhuizen naar Sint-Jansteen of Terneuzen. Afhankelijk van het resultaat van deze herstructurering, wordt ook de structuur in de Nederlandse vestigingen bekeken. "Deze voorgenomen herstructurering moet de concurrentiepositie van Neckermann.com op lange termijn vrijwaren. De directie van Neckermann.com engageert zich om, binnen de grenzen van het mogelijke, de sociale impact van de voorgenomen herstructurering zoveel mogelijk te beperken, onder meer door een aantal werknemers de mogelijkheid te bieden om hun job verder te zetten in Terneuzen en/of Sint‐Jansteen.", aldus Peter Van Laere, COO van Neckermann.com. De informatie‐ en consultatieprocedure in de ondernemingsraad is vrijdag opgestart.
Neckermann.com is één van de grootste e-commercebedrijven in Europa. De website biedt consumenten tienduizenden artikelen in uiteenlopende productcategorieën aan. Elke maand bezoeken 1,5 miljoen Nederlanders en 1 miljoen Belgen de website. Het bedrijf stelt in de Benelux 659 mensen tewerk. (mb)