Boerenstraat na maand opnieuw open

BEVEREN.Er was in de maand oktober al heel wat kritiek op het plaatsen van paaltjes die het verkeer naar de Boerenstraat vanuit het Doornpark aan banden moest leggen. Het onafhankelijk gemeenteraadslid Nico Lauwaert, die daar in de nabijheid woont, had al onmiddellijk grote vraagtekens bij het nut van die afgrendeling. Maar niks aan te doen, de meerderheid in de gemeenteraad ging akkoord en de paaltjes werden er gezet. Maar Lauwaert gaf niet af en vond dat hij gelijk had en hij drong nogmaals aan. En kijk, een maand later werden ze verwijderd. "De burger mag weer opdraaien voor de gemaakte kosten. Het schepencollege wist voor de Boerenstraat niet meer van welk hou pijlen te maken ondanks voldoende verwittigingen voor de plaatsing.", aldus Nico Lauwaert.

Hij stelt dus nu vast dat zijn voorspellingen van vorige maand nu al gedeeltelijk zijn uitgekomen, En terugkijken naar het recente verleden vinden we dat Nico al eind januari over deze aangelegenheid zijn eerste vraag stelde op de gemeenteraad. In oktober vroeg hij om de afschaffing van de plannen. Nu zijn de paaltjes weg. Nico Lauwaert bracht in herinnering wat hij ooit zei: "Ik zou dan ook willen vragen aan de mensen uit de meerderheid: ga eens ter plaatse kijken en volg niet altijd lijdzaam de schepenen of de Burgemeester. Aan de NVA wil ik zeggen: ooit keurden jullie het KMO -park goed. Door nu problemen te verschuiven door het NIMB syndroom komen we geen stap verder. Integendeel, het gevaar is er enkel maar groter op geworden. Zowel voor mezelf als voor Andre Buyl persoonlijk, is het wellicht beter de Boerenstraat af te sluiten. Echter we zitten hier niet voor ons zelf maar voor de bevolking en iedereen verdient zijn veiligheid."

Het terug openstellen van de Boerenstraat stelt eigenlijk ook mensen die er last van bij hebben toch ook tevreden. Maar de gemeentelijke overheid moet volgens Lauwaert wel nog iets meer doen dan de paaltjes uit de grond trekken! De putten vullen bijvoorbeeld. Een gedeeltelijk aangelegd fietspad is onbruikbaar. "Als gevolg van de afsluiting werd het verlengde van de Boerenstraat, dat er nog goed bij lag, nu ook helemaal stuk gereden om nog maar te zwijgen van het gevaar bij kruisend verkeer", stelt Nico Lauwaert vast.

De paaltjes  van het Doornpark aan de Boerenstraat vormt een geschiedenis apart. Op de Gemeenteraad werd dus ondanks alles beslist om de afsluiting te plaatsen. Op de dag van plaatsing werd zomaar een  andere beslissing genomen 1 paaltje zou niet geplaatst worden. Lauwaert: "Dit gaf weer eens weer dat de Schepen ondanks zijn goede bedoelingen de bal meer dan 1 keer missloeg, ondanks negatief advies van de dienst mobiliteit. Het college van Burgemeester en Schepenen was al een jaar aan het twijfelen tussen al dan niet paaltjes zetten. Als je het laatste uur tijdens het plaatsen nog veranderingen gaat aanbrengen, dan stel ik mij toch ernstige vragen. Zelfs de juiste plaats was nog niet gekend."

Het verhaal ging verder en er werd 1 paaltje weggelaten en zo zouden de personenwagens er wel door kunnen. Al gauw bleek dat 50% er niet door durfde en een aantal mensen er al tegenaan reed. De paaltjes stonden op 2,7m van elkaar met een ijzer bordje aan zodoende dat de breedte nog eens herleid werd tot minder dan 2,50 m wat bijna ondoenbaar is net op een plaats waar moest afgedraaid worden.

Iedereen wist en besefte dat de uitweg in de Doornstraat, absoluut onveilig was. Raadslid Lauwaert had zelf aangedrongen op de aanstelling van een onafhankelijk onderzoeksteam i.v.m. de Doornstraat en Boerenstraat. Maar de paaltjes werden begin oktober toch geplaatst op het kruispunt van de KMO-zone Doornpark met de Boerenstraat. Een maand later zijn ze weg. Best ook zeggen ze in de Grote Heidestraat want het verkeer kwam dan maar langs hen gereden. Door het afsluiten moest alle zwaar verkeer en ook de landbouwvoertuigen een andere weg zoeken richting Vrasene. Het maïsseizoen had toen ook de loonwerkers met hun zware machines op de weg rijden. Nico Lauwaert wist dat er in de Grote Heidestraat heel wat problemen waren omdat die mega-dorsmaaiers niet verder konden wanneer er wagens geparkeerd stonden.

Omdat er later toch moet gezorgd worden voor een verbindingsweg tussen de N70 en de E34 werd voorgesteld te wachten  tot daar werk van werd gemaakt. De evaluatie van het plaatsen van de paaltjes, kwam er niet want wanneer een dik voertuig twee paaltjes beschadigde,  werd besloten ze niet te vervangen. Dus, de richting Boerenstraat is weer open.(Rolf Duchamps)

 

 

Lees ook:

BEVEREN. Vorig jaar voerde de Archeologische Dienst Waasland een archeologische prospectie uit in de KMO-zone Doornpark. Uit de prospectie bleek dat archeologisch onderzoek nodig is voor enkele...

BEVEREN. Het Beverse schepencollega heeft het bureau Partners Architecten NV uit Gent aangesteld als ontwerpers van een nieuwbouw in het Doornpark waar de gemeente haar technische dienst wil...

BEVEREN. Om het verkeer dat uit het Doornpark komt weg te houden uit de richting Boerenstraat en Lindenlaan, werden paaltjes gezet zodat er geen verkeer meer mogelijk is. Raadslid André Buyl (VL.B.)...

BEVEREN. De gemeente Beveren wil het sluipverkeer vanuit de KMO-zone Doornpark naar de Boerenstraat en omgeving terugdringen. Dat maakt deel uit van het Mobiliteitsplan Beveren. Om het sluipverkeer...