Beverenaars weldra goedkoper met De Lijn
Dat maakt dat - 25 jarigen een vermindering krijgen op een Buzzy Pazz abonnement van 25 %. Het jaarabonnement kost nu 112 euro i.p.v. 149 euro. De leeftijdsgroep 25 tot 64 jaar kan voor een Omnipas rekenen op een vermindering van 50 % zodat dit abonnement voor een jaar 95 euro kost i.p.v. 190. In het Waasland is er enkel financi? steun vanuit de gemeenten in Kruibeke, Zwijndrecht, Sint-Niklaas en nu ook Beveren. In Zwijndrecht en Kruibeke is er zelfs gratis openbaar vervoer -12 jarigen en inwoners van 60 tot 64 jaar.
Om het autoverkeer te verminderen nam het gemeentebestuur van Beveren het initiatief om het fietsgebruik en het gebruik van het openbaar vervoer aan te moedigen. Dit laatste zal een extra stimulans krijgen wanneer het financieel aantrekkelijk wordt gemaakt. Het wordt dus zeker geen "gratispolitiek" maar er zit wel een boodschap in aan de bevolking om naar alternatieve vervoersvormen uit te kijken. Volgens schepen Van de Vijver komt Beveren ook in het centrum meer en meer in de file te staan. Door het nieuwe initiatief van de verminderingen wordt gehoopt dat, vooral in de spitsuren, nu een impuls wordt gegeven om wat auto's weg te trekken.
Wat de Buzzy Pazz voor jongeren betreft, zijn er in Beveren ruim 3000 in gebruik. Voor het school-werkverkeer mag gesteld worden dat naar Antwerpen en naar Sint-Niklaas wordt gereden. Van de studenten die naar Antwerpen moeten zijn er 49 % die de bus nemen en van deze die naar Sint-Niklaas moeten nemen 52% de bus. Er zijn ook 1900 Omnipas-abonnement in Beveren en daar komt ook het woon-werkverkeer bij. Van de actieve bevolking werken er 34% in de gemeente zelf. Maar er zijn er ook 4.780 die in Antwerpen werken en 1.334 in Sint-Niklaas maar ook ruim 1000 arbeiden in Zwijndrecht. Van al dezen rijden er volgens schepen Van de Vijver nog velen met de auto.
De gemeente Beveren wacht ook op het in voege komen van de basismobiliteit die voor een betere dienstverlening moet zorgen. Zo kijkt Beveren uit naar de meer afgelegen wijken waar geen bus komt. Hierbij horen de Thijskenshoekwijk en de Gaverlandwijk in Beveren. Ook in de richting van Waaslandhaven moeten er mogelijkheden komen. Het schepencollege bestudeert momenteel of het invoeren van een belbus op eigen kosten, niet op korte termijn mogelijk is.
Beveren heeft de komst van de basismobiliteit niet afgewacht want reeds in 1999 werd de marktbus ingevoerd. Directeur Eggermont van De Lijn, noemde dit reeds een eerste stap om de inwoners van Beveren beter openbaar vervoer aan te bieden. Het is volgens hem een grote stap vooruit dat De Lijn in het streven naar vlot en kwaliteitsvol openbaar vervoer, kan rekenen op de hulp van de gemeenten.
De Lijn bezorgde de gemeente, op basis van het verkopen van Buzzy Pazzen en Omnipassen van september 2002 tot september 2003, een kostenplaatje voor de toegestane vermindering. Voor de Buzzy Pazz zou het iets meer dan 73.000 euro kosten en voor de Omnipas 47.500 euro zodat de gemeente zo'n 120.600 euro (4.824.000 BEF) per jaar moet betalen aan De Lijn. (F)