Werk maken van de aanleg van een bovenlokale fietsverbinding Krijgsbaan - Heidestraat - Linkeroever
ZWIJNDRECHT. Het fietspad langs het spoor heeft in Beveren richting Sint-Niklaas al vorm aangenomen. Nu moest er ook gedacht worden aan het stuk van Beveren-Melsele naar Zwijndrecht en zo verder naar Linkeroever. De verwezenlijking hiervan zou voor het fietstoerisme en voor het veilig fietsen; een bijzonder goede zaak zijn. Het behoort tot een ‘bovenlokale fietsverbinding.
De verbinding Antwerpen - Sint-Niklaas is één van de drukste verkeersassen van ons land. Dit geldt voor het autovervoerkeer, maar ook voor het fietsverkeer. Zeer velen maken dagelijks gebruik van de bestaande fietsverbindingen, welke momenteel nog verre van ideaal zijn. Momenteel loopt het Bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (BFF) via de N70. Het provinciebestuur van Oost-Vlaanderen is bezig met de aanleg van een fietspad dat overwegend de spoorwegverbinding Antwerpen - Sint-Niklaas volgt. Het zou ideaal zijn indien dit fietspad zou kunnen doorlopen tot Antwerpen - Linkeroever. Daar zou het fietspad aansluiting kunnen vinden bij de geplande fietsverbindingen van BAM doorheen de Burchtse Weel.
Voor het aanleggen van fietspaden kan een gemeentebestuur aanspraak maken op subsidie: enerzijds op subsidie uit het fietsfonds à rato van 80% van de totale kostprijs van de aanleg of anderzijds op subsidie van de provincie voor 40% van de totale kostprijs van de aanleg.
Het spreekt voor zich dat we streven naar een subsidie van 80%. Om de subsidie van 80% uit het fietsfonds te kunnen verkrijgen is er een eerste belangrijke vereiste: het fietspad dient te behoren tot het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (BFF). Om in aanmerking te komen dient er een specifieke procedure te worden gevolgd
In de 'provinciale werkgroep voor wijzigingen aan het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk' van 5 maart 2009 werd het tracé inderdaad gewijzigd tussen de grens van Beveren en de grens met Antwerpen-Linkeroever. Het nieuwe tracé volgt de spoorwegverbinding Antwerpen - Sint-Niklaas. De studieopdracht bestaat er in om het fietspad te ontwerpen tussen de gemeentegrens met Beveren, aan de zuidzijde van de spoorlijn, en de spooroverweg Heidestraat/Fortlaan. Om de drukke Krijgsbaan (N419) te dwarsen, legt Administratie Wegen en Verkeer een fietstunnel aan onder de spoorwegbrug en dan zo verder tot aan de eerstvolgende spooroverweg Heidestraat-Fortlaan.
Eind oktober zat de gemeente aan tafel met de NMBS om één en ander te bespreken. Van aan die spooroverweg zullen de fietsers de Fortlaan moeten nemen. Langs de kant van het spoor, tegen de beukenhaag, komt een fietspad van 2,50 meter breed. Dat brengt mee dat de straat volledig zal worden heraangelegd. Want het wordt wel degelijk een ingrijpende versmalling van de rijbaan. Van parkeren in de Fortlaan zal niet veel sprake meer zijn. Het wegdek, thans in slechte staat, zal een nieuwe asfaltlaag krijgen. Er zal nog bekeken worden of het fietspad een rode suggestiestrook wordt ofwel een heus afgebakend.
Feit is dat er heel wat parkeerplaatsen zullen sneuvelen. Aan het station komt ook een belangrijke ingreep. Het begint aan de ruime parkeerstrook waar thans 26 wagens kunnen geparkeerd worden. Tussen die parking en het perron zal het toekomstig fietspad lopen dat dan via het perron voor het station verder zal lopen, de overweg voorbij naar het stationsplein. Doch aan dat plein komt een nieuw perron in de richting Antwerpen. Zo zullen de treinen al voorbij de overweg stoppen en kunnen de slagbomen veel rapper weer omhoog.
Rechtover de Laarschool komt een parking met een zestigtal plaatsen en het ligt in de bedeling de Laarstraat daar een middenberm en dubbele rijstrook te geven. Het fietspad zal van aan het station zowel langs de noordkant (Laar) als de zuidkant (Alice Nahonlaan verder lopen. In de Laarstraatomgeving worden fietsenstallingen voorzien voor meer dan 100 rijwielen.
In de buitengewone dienst van de begroting 2010 werd een bedrag van 20.000 euro voorzien. De kostprijs van de aanleg van het fietspad wordt geraamd op 190.000 euro, incl. btw. Zwijndrecht stelt een ereloonpercentage voor van 8% met een afwijkingscoëfficiënt van 0,8 tot 1,3. Zo kan de studie maximum 19 760 euro, incl. btw, bedragen.
van studiebureaus en ontwerpers
De vormgeving van het Stationsplein moet ook gezien worden bij het ontwerp van de centrale as Statiestraat -Pastoor Coplaan tot in Burcht centrum. Over de ontwerper van Statiestraat en Stationsplein waren er voor raadslid Ronny Dobbeleir en ook nog anderen, onduidelijkheden wie nu eigenlijk wat deed. Volgens Dobbeleir is Studiebureau Jouret bedankt voor bewezen diensten en nu heeft Vectris een factuur binnen gebracht en in de begrotingswijziging ging een bedrag van 10.000 euro naar 16.000 euro. Uit de bestelbons bleek dat er 71 werkuren binnen gekomen waren voor het inlassen van een stedenbouwkundig ontwerp en mobiliteitsontwerp in voorontwerpplannen heraanleg Statiestraat en van 35 werkuren voor een mobiliteitsplan Stationsomgeving.
Bij de heraanleg van de centrale as zit ook en deel Laarstraat en Stationsomgeving, een gebeid dat ook moet ontworpen en begeleid worden. Het was ook noodzakelijk met de NMBS, vragend partij, een studie te maken in het kader van de mobiliteit stationsomgeving en dat zou door Vectris gebeuren. Dat kwam er dus bij in aanvulling van het Studiebureau Jouret.
Na een vergadering op 28 oktober met de NMBS werd gewezen op heel wat aanpassingen op korte of lange termijn maar toch over een jaar of twee, drie. Dat is ook het gevolg van het verleggen van het perron tot voorbij de oerweg voor de richting Antwerpen.
Voor de heraanleg van de Laarstraat aan de school zal de gemeente terecht komen op de gronden van de NMBS. Het precieze concept van de Laarstraat moet nog worden besproken. De ontwerpen worden nu klaar gemaakt. Jouret was al vele jaren de ontwerper en tekende ook voor de centrale as naar Burcht. Daarvan is het eerste deel uitgevoerd in de Statiestraat. Het volgende deel wordt dat tot aan de Verbindingsstraat in de Pastoor Coplaan. "Vectris kwam er nu bij om het ganse project tot een goed einde te brengen. Meer kan ik daar niet aan toevoegen", aldus burgemeester Minnebo.
Studiebureaus kosten wel geld en veel zijn er niet om in te schrijven voor zulke werken. Walter De Wulf (Open Vld) wees er op dat het plan rond de stationsomgeving niets te maken heeft met de centrale as. Jouret heeft wel een opdracht rond het stationsplein in de Laarstraat, maar voor De Wulf was het merkwaardig dat er 71 werkuren moeten betaald worden voor iets dat in zijn opdracht zit. Hij begreep het niet en kreeg er ook geen duidelijk antwoord op.
De burgemeester wilde het wel laten nakijken en vermoedde dat het misschien een bijkomende opdracht voor de Laarstraat kan zijn. Toch verloopt volgens hem toch alles correct bij de opdracht die werd toegekend. Een correcte betaling van 6443 euro maar voor raadslid De Wulf bleef het raar dat iemand boven zijn opdrachten nog eens 71 uren extra krijgt. De waarheid over deze situatie zal worden meegedeeld op de volgende gemeenteraad of eventueel met een mail aan alle raadsleden.
Al bij al is er werk op komst aan de centrale as (al sedert 1996 opgezet), het stationsplein en de Laarstraat met als aanloop het fietspad in de Fortlaan.(Rolf Duchamps)