Sterke daling van trafiek in 2009 in Waaslandhaven
WAASLANDHAVEN. Enige dagen terug gaven we de cijfers van de trafiek in de volledige Antwerpse haven tot hiertoe in 2010 waarin ook Waaslandhaven zit verwerkt. Maar de trafiekcijfers van 2009, van enkel de Waaslandhaven werden nu bekend gemaakt en daaruit blijkt dat de economische crisis van 2009 zich in de Waaslandhaven feller heeft laten voelen dan in de Antwerpse haven in haar geheel. De trafiekcijfers van de Waaslandhaven daalden vorig jaar met maar liefst 30 %. Voor de hele haven van Antwerpen liepen de trafiekcijfers in 2009 met 16,7 % terug. Het trafiekcijfer van de Waaslandhaven, namelijk 25,3 miljoen ton goederen, is 2 miljoen ton hoger dan het cijfer van 2006 en plaatst de haven dus eigenlijk drie jaar terug in de tijd.
Diverse dokken verloren in 2009 meer dan een derde van hun trafieken. Dat was onder meer het geval met het Deurganckdok (-35 %) en het Vrasenedok (-34 %). Het Deurganckdok blijft met 12,9 miljoen ton wel goed voor de helft van de goederentrafiek in de Waaslandhaven.
De aanvoer van goederen kende met 37 % een sterkere daling dan de afvoer van goederen (22 %). Vooral het stukgoed (inclusief containers) leed onder de crisis en klokte 34 % lager af waaronder: Containers: -32%, Metaalproducten: -49% en Rollend materieel: -20%.
Voor de Waaslandhaven blijven de Europese trafieken en naar het Nabije, Midden en Verre Oosten zeer belangrijk. De aanvoer vanuit het Oosten daalde echter sterk, maar de afvoer naar landen als China steeg dan weer.
De economische terugval in 2009 herstelde zich in de loop van 2010, waardoor de Waaslandhaven haar structurele groei verder zet. Zoals de Vlaamse overheid in het Strategisch Plan Haven van Antwerpen vraagt, dient de linker-Scheldeoever economisch versterkt te worden door de opvang van de sterk groeiende containertrafiek en de uitbouw van logistieke en productieve activiteiten.
Er wordt dan ook volop in de toekomst geïnvesteerd met het Logistiek Park Waasland in volle ontwikkeling, de geplande bouw van een tweede zeesluis in het verlengde van het Deurganckdok, de aanleg van de Liefkenshoekspoorverbinding en de voorbereiding van de Ontwikkelingszone Saeftinghe. (Rolf Duchamps)