Veerdienst Lillo-Doel het hele jaar door?
DOEL. De veerdienst die Waaslanders en Antwerpenaars van Pasen tot eind september gratis over de Schelde vaart, verbond vroeger winter en zomer Doel met Lillo. De Antwerpse toerismeschepen Ludo Van Campenhout, is aan het onderzoeken of die veerdienst niet terug het hele jaar door operationeel kan zijn. Hij ziet dat in het kader van zowel de toeristen als de werknemers die met de fiets of bromfiets naar de haven op Linkeroever of naar de stad gaan werken. Wanneer in 2005 de eerste fase van het Deurganckdok in gebruik wordt genomen, dan zullen er in Waaslandhaven heel wat arbeidsplaatsen bij komen. Inez Schepens, kabinetschef van schepen Van Campenhout, wijst er op dat dan ook veel van die werknemers met de fiets naar het werk zal willen komen.
Het is dus niet uitgesloten dat de toestand van voor de Liefkenshoektunnel terug in voege komt. Toen voer de veerdienst alle dagen en legden de bedrijven busdiensten in om hun werknemers in Lillo op te halen. Wanneer de Liefkenshoektunnel openging, schafte de overheid de veerdienst af. Er kwam de idee om een vervangende busdienst door de tunnel te laten rijden, maar daar was maar weinig belangstelling voor en werd geschrapt.
Maar vooral vanuit Beveren, werd aangedrongen om de veerdienst als toeristische attractie in de zomermaanden in te richten. De Vlaamse overheid ging daar op in na lang aandringen. In Lillo kwam er zelfs een stalen steiger met loop- en vlotbrug. Elk jaar maken nu duizenden dagjestoeristen tijdens het weekend en op feestdagen, gebruik van de overzetboot "De Schelde". Voor de horeca in Lillo en Doel kan een vaste veerdienst aantrekkelijk zijn.
Schepen Van Campenhout zegt dat er de ambitie is om volgend jaar de veerdienst vanaf oktober een vast karakter te geven. Hij moet nu uiteraard eerst bij de Vlaamse regering aankloppen om de mogelijkheden te onderzoeken. (F)
Het is dus niet uitgesloten dat de toestand van voor de Liefkenshoektunnel terug in voege komt. Toen voer de veerdienst alle dagen en legden de bedrijven busdiensten in om hun werknemers in Lillo op te halen. Wanneer de Liefkenshoektunnel openging, schafte de overheid de veerdienst af. Er kwam de idee om een vervangende busdienst door de tunnel te laten rijden, maar daar was maar weinig belangstelling voor en werd geschrapt.
Maar vooral vanuit Beveren, werd aangedrongen om de veerdienst als toeristische attractie in de zomermaanden in te richten. De Vlaamse overheid ging daar op in na lang aandringen. In Lillo kwam er zelfs een stalen steiger met loop- en vlotbrug. Elk jaar maken nu duizenden dagjestoeristen tijdens het weekend en op feestdagen, gebruik van de overzetboot "De Schelde". Voor de horeca in Lillo en Doel kan een vaste veerdienst aantrekkelijk zijn.
Schepen Van Campenhout zegt dat er de ambitie is om volgend jaar de veerdienst vanaf oktober een vast karakter te geven. Hij moet nu uiteraard eerst bij de Vlaamse regering aankloppen om de mogelijkheden te onderzoeken. (F)